tips-contentmarketing

6 Contentmarketingtips voor eventmanagers

Veel eventmanagers moeten zelf het wiel uitvinden als het gaat om contentmarketing. Daarom 6 tips van ervaringsdeskundigen om je te inspireren.

Een half jaar geleden begon ik met de rubriek ‘In gesprek met…’ waarin ik mensen interviewde die contentmarketing inzetten en/of communities bouwen rondom evenementen. In elk interview vroeg ik ze ook om welke tips ze hebben voor eventmanagers. Het zijn stuk voor stuk waardevolle tips, die je helpen om simpel en pragmatisch te denken. Ik zet de beste tips nog eens op een rij.

1. Arjan van 365 Dagen Succesvol

 

“Wees niet bang om fouten te maken. Als je

geen fouten maakt, kom je niet vooruit”

365-dagen-succesvol-arjan-vergeerDeze tip gaf Arjan van 365 Dagen Succesvol. “Je mag natuurlijk kritisch zijn, maar als je geen fouten durft te maken, kom je niet vooruit. Wat wij hebben bereikt, is ook voor anderen te bereiken. We doen niets speciaals, behalve dat we veel geven en oprecht zijn.” Lees verder.

 

 

2. Andrea van Exact

 

“Bouw een team om je heen, zodat je

het niet allemaal alleen hoeft te doen”

andrea-dronk-exactAndrea is eventmanager bij Exact. “Als je net als ik als zelfstandig eventmanager opereert, bouw dan een team om je heen. Vraag zowel intern als extern hulp! Ik vind brainstormsessies erg goed werken hierbij. Het is heerlijk hoe je pratend tot nieuwe inzichten komt met elkaar. Lees verder.

 

 

3. Marca van Talks About Photography

 

“Maak in je content duidelijk welke

waarde jouw evenement biedt”

 

Foto door Audrey Willems

In 5 maanden tijd zette Marca een nieuw evenement op (Talks About Photography) en zorgde met contentmarketing voor een uitverkochtte zaal. Zij gaf de volgende tip. “Begin op tijd met het maken van content. Maar probeer je eerst zo goed mogelijk te verplaatsen in je doelgroep. Welke waarde bied je op jouw evenement? Wat hebben ze eraan? Zorg dat dat helder is en richt daar je content op in. Dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld de sprekers zelf inzette. Niemand zit namelijk te wachten op een aanbieding.” Lees verder.

 

4. Hendrik-Jan van Amsterdam RAI

 

“Besef je dat je eerst moet investeren in je community

voor je er iets voor terugkrijgt”

 

community-rai“Als je een community wilt bouwen, dan moet je eerst veel investeren voor je er iets voor terug krijgt. Neem er zo’n 2 jaar de tijd voor, om te zorgen dat mensen je gaat leren kennen en onderdeel worden van de community.” vertelt Hendrik-Jan van Amsterdam RAI, die voor GreenTech een community aan het opbouwen is met behulp van contentmarketing. Lees verder.

 

5. Maarten van 3D Makers Zone

 

“Bij alle content die ik maak vraag ik mezelf af:

zou ik dit zelf ook willen lezen?”

 

maarten-verkorenMaarten verzorgd de marketing rondom de evenementen die 3D Makers Zone organiseert. “Als je niet zo goed weet wat je moet delen, ga dan op zoek naar inspiratiebronnen. Wie zijn jouw voorbeelden, wie doen het in jouw ogen erg goed? Als jij ergens enthousiast over bent, dan kun je dat ook goed overbrengen. Ik vraag me bij alle content die ik maak me steeds af: zou ik dit zelf willen lezen?” Lees verder.

 

6. Heiko van Social Media Marketing Summit

 

“Probeer van één stuk content, zoveel

mogelijk nieuwe content te maken.”

 

heiko-hartsuijkerHeiko zette in 3 maanden tijd een online summit op en zette heel actief met name veel video in. Zijn tips: “Keep it simpel! Gebruik niet al te moeilijke woorden of vakjargon, tenzij dat heel belangrijk is voor jouw doelgroep, zoals bij chirurgen. Probeer daarnaast van één stuk content, zoveel mogelijk nieuwe content te maken. Kijk maar eens hoe ze dat aanpakken bij bioscoopfilms. Die doen dat erg goed. Ze maken trailers en sneak previews vooraf, de acteurs geven interviews en je ziet backstage foto’s. ” Lees verder.

 

Wil je meer weten over deze experts en hun ervaringen en tips lezen? In de rubriek ‘In gesprek met…’ kun je alles teruglezen.