maarten-3dmakerszone

In gesprek met Maarten van 3D Makers Zone

Maarten is een van de Managing Directors van de 3D Makers Zone. Zij zetten zowel evenementen als contentmarketing in om zich te profileren met hun kennis- en innovatiecentrum. Hoe pakken zij dat aan?

Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd door de inzet van evenementen in combinatie met een online strategie.

Dit keer sprak ik met Maarten Verkoren van 3D Makers Zone. Zij helpen bedrijven met de inzet van o.a. 3D-printing, robotica en internet of things.  Ik was betrokken bij een van de vele evenementen die ze in hun eigen pand organiseerden. Hij vertelde me hoeveel hij blogde en ik zag hoe actief hij is op social media en met name Snapchat. Ik werd dus erg nieuwsgierig naar zijn aanpak.

maarten-verkoren

Het interview met Maarten

Wat is jouw rol precies bij 3D Makers Zone?

“Ik ben met nog twee anderen samen Managing Partner. We zijn een snelgroeiend, maar nu nog klein bedrijf, dus we pakken heel veel werkzaamheden op. Van de drie directeuren houd ik me voornamelijk bezig met marketing en communicatie. Naast alle marketingactiviteiten die ik voor ons bedrijf doe, hebben wij ook het 3D Print Magazine opgezet, waar ik een groot deel van de blogs voor aanlever.”

Wat voor evenementen organiseren jullie?

“Wij organiseren voornamelijk makathons in opdracht van innovatiemanagers bij bedrijven. Het is een soort brainstormdag waarop ze inspiratie krijgen over de mogelijkheden van 3D-printen, robotica en internet of things, ze vervolgens de diepte in gaan en uiteindelijk ontdekken hoe ze de ideeën in de praktijk kunnen brengen. We geven ook veel presentaties, rondleidingen en organiseren meetups voor iedereen die meer wilt weten over de mogelijkheden van 3D-printing en andere nieuwe technologieën.”

Hoe zetten jullie content in en wat heeft het je opgeleverd?

“Als bedrijven voor een makathon bij ons aankloppen, dan zijn ze meestal al klant en kennen ze ons reeds goed. Niet iedereen is al zover dat ze direct interesse in en budget voor een makathon of hackathon hebben. Om mensen het hele jaar door op een laagdrempelige manier enthousiast te maken, te inspireren en te informeren zetten we vooral veel blogs en social media in. Dit doen wij vooral om de naamsbekendheid te vergroten.

Ik scan al het nieuws dat er wereldwijd wordt gedeeld en schrijf over de meest interessante onderwerpen een stukje op de site of deel het via social media. We delen ook veel cases en dat werkt erg goed. Bedrijven vinden dat erg interessant en willen daardoor meer weten en kloppen vervolgens bij ons aan.

We bloggen elke dag op 3Dprint Magazine, een onafhankelijk platform over 3D-printing. Daar moet de content natuurlijk objectief blijven, maar onze eigen nieuws of bedrijfsnaam komt er op een subtiele manier regelmatig naar voren. In de wekelijkse nieuwsbrief verschijnen alle artikelen die er de dagen ervoor zijn gepubliceerd.

Naast Twitter zijn we ook erg actief op Snapchat (go3dmakers). Daar deel ik micromomentjes van wat er op de werkvloer gebeurt. Ik moet op het juiste moment ergens op inspringen. Het ziet er daardoor niet altijd perfect uit, maar het is wel persoonlijk en echt. Mensen kijken wel 100 tot 200 keer op een dag naar hun mobiel, ik wil daar op inhaken. Aangezien niet iedereen op Snapchat is, sla ik de foto’s en video’s die ik maak op en verwerk dat bijvoorbeeld in een blog of in een compilatievideo.”

“Bij alle content die ik maak vraag ik mezelf af: zou ik dit zelf ook willen lezen?”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?

“Deel vooral content als je wat te vertellen hebt. Het mag dus soms best een weekje stil zijn. Het voordeel is dat het de druk van de ketel haalt. Ik werk zelf dus ook niet met een contentplanning. Het is wel belangrijk dat je weet wat er speelt. Als je niet zo goed weet wat je moet delen, ga dan op zoek naar inspiratiebronnen. Wie zijn jouw voorbeelden, wie doen het in jouw ogen erg goed? Als jij ergens enthousiast over bent, dan kun je dat ook goed overbrengen. Ik vraag me bij alle content die ik maak me steeds af: zou ik dit zelf willen lezen?”

Welke stappen willen jullie komend jaar gaan zetten?

“We willen kijken naar welke andere kanalen we nog kunnen inzetten. Zelf ben ik niet zo enthousiast over Facebook, maar daar is wel veel vraag naar. Ook wil ik meer met Snapchat doen en meer verhalen delen over waar we mee bezig zijn. Verder wil ik onze beide sites in het Engels gaan brengen naast het Nederlands en willen we een restyle gaan doen.”

Conclusie

Maarten is erg actief met het maken van unieke content die hij op social media deelt. Wat kun je van hem leren?

  • Blog veel over jouw vakgebied om je naamsbekendheid te vergroten,
  • Vraag jezelf bij de content die je maakt af of je het zelf ook zou willen lezen. Is het interessant genoeg om te delen?
  • Maak je content zo uniek en persoonlijk mogelijk. Content hoeft niet altijd perfect te zijn. Zorg dat het uniek en persoonlijk is en bij jouw bedrijf of evenement past.

Als je dit een interessante blog vond en op de hoogte wilt blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En is er iemand die je wil aandragen voor een interview? Dan hoor ik het ook graag! Ik ben op zoek naar mensen die social media en content slim inzetten rondom hun evenement(en) of een community bouwen rondom events.