Je bent razenddruk, maakt wellicht regelmatig overuren, maar je tikt gelukkig wel heel veel klussen af. Maar pas op dat je niet in een van deze valkuilen valt.
Als marketeer heb je vaak veel uiteenlopende werkzaamheden op je bordje liggen. Zeker als je bij een klein of middelgroot bedrijf werkt. Je bent verantwoordelijk voor de website, social media, PR, campagnes en misschien ook wel evenementen.
Het is soms flink buffelen om deadlines te halen. En als het ene voorbij is, staat alweer het volgende op je te wachten. Je redt je wel, maar toch zijn er wat valkuilen waar je op moet letten.
Je vervalt in routines en bent minder creatief
Als je druk bent, is het ook lastig om creatief te blijven. Hoewel je keihard werkt, blijf je niet te lang ‘hangen’ bij dat ene klusje wat je nog even tussendoor moet doen. Het gevaar hiervan is, is dat je zomaar een half jaar of jaar voorbij bent en er al die tijd er niet aan gedacht hebt eens kritisch naar je werk te kijken. Misschien herken je het wel, en merk je dat je in routines bent vervallen. Even snel dat berichtje op social media zetten en hup weer verder.
Je focust teveel op de targets
Oke, het is heel goed dat je je focust op de targets. Daar word je immers op afgerekend. Maar dat neemt niet weg dat je de rest kan laten verslonzen. Als je zaken niet meer kan bijbenen is het handig om dit aan te geven. Zo kun je misschien wel hulp erbij krijgen. Met marketing is het belangrijk dat wat je creëert er professioneel uit blijft zien. En dat je bijvoorbeeld met regelmaat in het vizier van je doelgroep bent. Dus focus je niet alleen op de targets, maar ook op andere werkzaamheden waarvan je weet dat die bijgehouden moeten worden of aandacht nodig hebben.
Je kennis veroudert
Een jaar is zo voorbij, zeker als je druk bent. Toch gebeurt er in een jaar ontzettend veel, intern en extern. Zo kun je, zeker op online gebied, een heleboel ontwikkelingen gemist hebben. Het is lastig, want je bent al de schaap met 5 poten en kunt niet overal van op de hoogte blijven.
Plannen, plannen, plannen!
Hoe moeilijk het ook is, probeer tijd voor jezelf in te plannen of met je team, waarbij je een stapje terug doet en kijkt naar waar je mee bezig bent. Wat gaat er goed, wat kan er beter, wat heeft meer aandacht nodig? Zeker als je in een team werkt, kan het heel goed werken om er eens goed de tijd voor te nemen. Het liefst minstens 2 uur en buiten kantoor. Want je weet hoe het gaat; de een komt later binnen, de ander moet eerder weg, weer een ander wordt halvewege weggeroepen of gebeld.
Het klinkt heel simpel, maar zorg voor een goede planning. Niet alleen van die belangrijke campagne of dat grote evenement, maar ook een totaalplanning.
Wil je meer grip op je contentplanning? Ik kan je daarbij helpen! Laat een berichtje achter als je interesse hebt en meer informatie wilt.