Heb je een (nieuw) evenement op de planning staan, maar wil het maar niet lukken met de aanmeldingen? 7 punten waar dit aan kan liggen.
Je hebt een geweldig evenement op de planning staan en het is tijd om te zorgen dat mensen zich aanmelden. Het valt erg tegen. Je steekt veel tijd in promotie, maar de aanmeldingslijst blijft kort.
Ik krijg met regelmaat uitnodigingen voor evenementen en zie dan vaak waar het misgaat. Zeker bij evenementen die voor het eerst georganiseerd worden, is promotie niet altijd eenvoudig. Ik zet een aantal redenen op een rij en geef je ook tips hoe promotie effectiever is:
1. Het onderwerp is onduidelijk
Met name op Twitter zie ik het gebeuren; oproepjes met vage titels van evenementen die me helemaal niets zeggen. Erger nog, afkortingen waar ik me geen raad mee weet. Verzonden vanaf een Twitter-account dat het ook niet veel duidelijker maakt.
Als zowel de naam van het evenement als de titel van het account me niet duidelijk is, dan scroll ik verder. Verwacht niet dat mensen moeite gaan doen om je cryptische tweet te ontcijferen. Wees duidelijk over het onderwerp van je evenement.
2. Het programma is nog niet bekend
Er zijn evenementen die al uitverkocht zijn voor het programma bekend is. Dat is het voordeel als je bijvoorbeeld een jaarlijks evenement organiseert, je sporen hebt verdiend en een enthousiaste achterban hebt. Voor nieuwe evenementen geldt dit meestal niet. Het is daarom niet heel handig om uitgebreid promotie te doen voor een evenement waarvan nog weinig bekend is. Natuurlijk kun je een save-the-date bericht uitsturen, maar focus je eerst op het concretiseren van je programma voor je verder gaat met de promotie.
3. De toegevoegde waarde is onduidelijk
Er worden erg veel evenementen georganiseerd. Je moet er dus wel uitspringen met jouw evenement. Als de toegevoegde waarde niet duidelijk is, melden mensen zich simpelweg niet aan. Ook niet voor een gratis evenement. Mensen moeten hier een halve of zelfs hele dag in investeren. Zorg dat je duidelijk vermeld waarom mensen jouw evenement niet mogen missen.
Wat vaak helpt zijn goede sprekers uitnodigen, interessante bezoekers (in verband met het netwerken) en zorgen voor een bijzondere eventbeleving door middel van de aankleding en entertainment bijvoorbeeld. Hoe specialer jouw evenement, hoe groter de kans dat mensen dat niet willen missen.
4. Herhaling werkt, maar niet altijd
Herhaling werkt, helemaal mee eens. Maar dat gaat meestal over een bepaalde (of misschien wel complexe) boodschap die je wilt overbrengen. Iets wat gewoon even duurt voor mensen het onthouden of begrijpen. Het herhaaldelijk promoten van je evenement op exact dezelfde manier (meld je aan, meld je aan, toe nou, meld je nou aan..) werkt niet. Stop daar dus mee. Als je achterban de eerste 10x niet reageert op je bericht, heeft dat een reden.
Probeer daarom je evenement op andere manieren onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door sprekers uit te lichten of sneak previews te geven.
5. Je bent te laat begonnen
Dankzij de online middelen, zoals social media en mailings, kun je in korte tijd veel mensen bereiken. Dat wil nog niet zeggen dat je in korte tijd je evenement uitverkocht krijgt. Dat geldt vooral voor nieuwe, nog onbekende evenementen. Oké, misschien heb je een eventpagina die zó aantrekkelijk is dat iemand bij zijn eerste bezoek al helemaal om is en zich aanmeldt. In de meeste gevallen kost het meer tijd om iemand over de streep te trekken.
Een maand voor je evenement start beginnen met je promotie is in de meeste gevallen te laat. Zeker als je een te kleine achterban hebt (zie het volgende punt).
6. Je hebt een te kleine achterban
Als je geen achterban hebt, geen maillijst, amper volgers op social media en een klein netwerk binnen de doelgroep van je evenement hebt, dan moet je eerst hard werken om dat op orde te krijgen. Met een kleine achterban gaat het moeilijk worden om je zaal gevuld te krijgen. Het kost even tijd om die achterban op te bouwen en mensen enthousiast te krijgen. Houd daar rekening mee als je een (nieuw) evenement plant.
7. Je landingspagina is onduidelijk of slecht
Het kan zijn dat je wel een achterban hebt, het programma helder en waardevol is en je ruim op tijd bent begonnen met de promotie. Als de aanmeldingen dan nog steeds achterblijven, dan kan het ook aan de landingspagina liggen. Hoe eenvoudig is het om de informatie te bekijken en jezelf aan te melden?
Ik heb met regelmaat een site weggeklikt, omdat het me enorm irriteerde om ook maar iets gedaan te krijgen op die site. Als een evenement me niet voldoende waard is, dan haak ik af. Loop je eigen website eens door om te kijken hoe gebruiksvriendelijk deze is.
Begin ruim op tijd!
Er kunnen dus veel redenen zijn waarom je te weinig aanmeldingen krijgt voor je evenement. Maar laat je hierdoor niet demotiveren. Als je evenement goed in elkaar zit en je promoot het op tijd, is succes verzekerd!