Op 23 augustus vond CtrlAltDel16 plaats. Een evenement voor en door eventprofessionals. In dit overzicht een samenvatting van de highlights die mij het meeste aanspraken.
Voor ik de samenvatting geef, wil ik benadrukken hoe gaaf dit initiatief is. Ik heb hier al eens over geschreven op LinkedIn, dus zal er niet te lang over uitweiden. Maar het is mooi om te zien hoe eventprofessionals wereldwijd zich hebben ingespannen om zo’n interessante, hybride evenement neer te zetten.
Oke, nu is het tijd voor de highlights!
Jouw rol als eventmanager
De termen zijn veranderd…
David Alder (CEO van Bizbash Media) kwam met onderstaand plaatje en vertelde hoe de rol maar ook de termen die we als eventmanager kennen zijn veranderd. Hij geeft terecht aan dat het minder moet gaan om hoe goed je de logistieke zaken regelt, maar meer strategisch moet denken. Het gaat niet meer om het krijgen van een aanmelding (RSVP), maar het verzamelen van belangrijke data van je doelgroep. Entertainment is geen doel op zich, maar om je bezoekers te enthousiasmeren en te betrekken. Een spreker komt niet alleen maar vertellen, zijn verhaal is waardevolle content die je kunt hergebruiken.
Je bent meer dan een planner
Wat ik ook erg interessant vond, was het verhaal van Kevin White (Chief Strategist bij XPL). Hij hield een pleidooi over onder andere dat eventplanners zichzelf naar beneden praten. Iedereen moet tegenwoordig goed kunnen kunnen plannen, zowel in z’n werk als het dagelijks leven. Je doet zoveel meer dan alleen plannen en je to do-lijst afvinken. Jij weet hoe je mensen in beweging krijg om een bepaald doel te bereiken. En we welke experts je nodig hebt om jouw evenement tot een succes te maken.
De eventmanager van de toekomst
Misschien ken je hem wel, Julius Solaris, editor van Eventmanagerblog. Hij gaf tijdens CtrlAltDel16 een van de meest inspirerende presentaties. Hij scoorde al punten bij me toen hij precies hetzelfde zei als ik ook tegen m’n klanten en tijdens workshops zeg: probeer eens dingen anders te doen dan je gewend bent. Denk aan een congres; dat bestaat meestal uit een keynote, wat breakout-sessies, koffiepauzes rond 10.00 en 15.00 uur en lunch tussen 12.00 en 13.00 uur. Dat kan ook minder traditioneel en waarschijnlijk ook veel beter en efficiënter.
Gelukkig zijn er ook veel eventmanagers die nieuwe dingen uit durven te proberen en veranderingen omarmen. Soms gaat dat goed, soms niet. Het is in ieder geval belangrijk om ervaringen met elkaar te delen en trots op jezelf te zijn.
Contact is King
Content is King, dat heb je vast heel vaak al gehoord. Ik schrijf ook over het belang van goede content. Waar het eigenlijk om draait is het contact. Goede content is een middel om mensen met elkaar in gesprek te laten gaan en dat is eigenlijk wat je uiteindelijk wilt bereiken. De content kun je zowel op je evenement aanbieden als online (voorafgaande, tijdens of na een evenement). Eigenlijk zou je dus niet moeten blindstaren op het aantal bezoekers van je evenement, maar hoeveel conversaties er zijn gevoerd.
Community voor eventprofessionals
Ik ben blij dat de eventprofessionals zijn samengekomen en er een community is ontstaan. Er werd zelfs al gesproken over een tweede editie van CtrlAltDel. Het is niet alleen fijn om kennis te delen met elkaar, maar ook te kunnen sparren en elkaar te kunnen inspireren. Zoals meerdere sprekers hebben gezegd en ook Julius mooi afsloot in z’n presentatie: we zijn meer dan planners, we dragen iets belangrijks bij aan deze wereld, want wij geven mensen een geweldig ervaring.
Nieuwsgierig naar meer? Hier vatte ik het evenement samen in mijn favoriete quotes.