Eventplanners gaan zich in het nieuwe jaar meer bezighouden met engagement en community building.
Als eventplanner ben je erg druk met de organisatie van het evenement. Draaiboeken maken, alles afstemmen met de locatie, leveranciers en de communicatie over het evenement verzorgen. Door de drukte ligt de focus vaak op het organiseren. De communicatie blijft bij het hoognodige; uitnodigen uitsturen, een paar reminders en misschien nog wat social media-berichten. De verwachting is dat steeds meer eventplanners dat in het nieuwe jaar anders gaan aanpakken.
Eventplanners gaan meer samenwerken met marketeers
In deze blogpost over trends voor 2016 van Endless Communication las ik dat zij verwachten dat volgend jaar steeds meer eventplanners gaan samenwerken met hun marketingteam. Evenement zullen steeds minder op zichzelf staan, maar een onderdeel worden van de marketingmix. Door de samenwerking met marketing creëert men een community en is er meer engagement met de bezoeker.
Volgens hen kijkt men straks niet alleen meer naar de omzet van het evenement, maar de mate van engagement tijdens het evenement én met de thuisblijvers.
De voordelen
Waarom zou je als organisator tijd en energie steken in de engagement? Er zijn in ieder geval drie belangrijke voordelen:
- Door de interactie aan te gaan maak je mensen vooraf betrokken en enthousiast. Dit kan weer resulteren in een lagere no show en een groter bereik bij het publiek dat jouw evenement nog niet kent.
- Je leert je bezoekers beter kennen en kan zo beter inspelen op hun behoeftes. Welke vragen hebben ze, wat zien ze graag terug op jouw evenement, wat kun je van ze leren? Door dit te ontdekken en daar ook daadwerkelijk iets mee te doen, maak je je bezoekers tevredener en wordt jouw evenement nog waardevoller.
- Als je bovenstaande goed aanpakt, krijg je eenvoudiger aanmeldingen voor je volgende evenement(en). Want jouw evenement wordt een evenement dat ze niet willen missen!
Van congres naar community
Je kunt nog een stapje gaan. Als je terugkerende evenementen of congressen organiseert, kan het heel slim zijn om daar een community voor op te bouwen. Zo kun je het hele jaar door de interactie aangaan met je publiek en hoef je uiteindelijk steeds minder moeite hoeft te doen om je zaal vol te krijgen. De kansen liggen voor het oprapen. Het is meestal een kwestie van planmatiger werken, minder zenden en meer vragen stellen en kennis delen.
In mijn gratis ebook ‘van congres naar community’ geef ik 5 praktische tips waar je morgen al mee aan de slag kunt.