Hoe zorg je ervoor dat je content maakt die mensen gaan verspreiden op social media? Ogilvy heeft hiervoor een handig overzicht gemaakt met 7 grondbeginselen voor het creëren van ‘shareable content’.
1. Value Exchange
Onderzoek wat jouw doelgroep graag wilt weten en beantwoord hun vragen met jouw expertise. Promotionele berichten over jouw producten of diensten worden zelden gedeeld.
2. Disruptive Ideas
In elk bedrijf is er genoeg informatie en ideeën te vinden die je kunt inzetten voor content marketing. Mensen worden echter wel overladen met informatie. Wil je echt opvallen, zorg dan voor content die eruit springt en de aandacht van de lezer trekt. Door middel van nieuwe inzichten, pakkende titels of door humor te gebruiken. En hoe pakkender je content, hoe groter de kans dat men het gaat delen.
3. Great Story
Vertel een verhaal en speel daarmee in op emoties. Beslissingen worden vooral gemaakt op basis van emoties, niet op feiten of bijvoorbeeld productspecificaties.
4. Fresh Interest
Dit behoeft weinig uitleg: mensen willen nieuws horen. Om het makkelijk deelbaar te maken, maak je het pakkend, kort en voeg je een link toe met meer informatie.
5. Social Proof
Mensen zijn eerder een bericht te delen, als anderen dat ook hebben gedaan. Er staan niet voor niets overal social media buttons en tellers bij.
6. Creative Participation
Betrek je doelgroep of lezers in het creëren van content. Vraag ze om advies of ideeën. Als hun input vervolgens online komt te staan, zijn ze meer bereid dit te delen en promoten.
7. Simple Advocacy
En tot slot: als je content met één druk op de knop te delen is en je bovenstaande goed hebt gedaan, vraag men dan om je content te delen. Vaak is men best bereid dit ook te doen!