Meester Bart en Action-fan Ria, mooie voorbeelden van twee mensen, die spontaan aan de slag gingen op social media, hun hart volgden en onverwacht een groot succes werden. Voor de mensen die ze nog niet kennen; het verhaal van het succes van Ria lees je op Frankwatching. Voor Meester Bart verwijs ik je naar zijn blog op Tumblr en waarschijnlijk zie je meteen waarom het zo ‘catchy’ is. Wil je ook een start maken met social media en community building? Lees dan hieronder wat je van Bart en Ria kunt leren.
Kennis delen
Wat ze onder andere een groot succes maakte, is dat zij je niets willen verkopen, eigenlijk willen ze überhaupt niets van je. Ze zijn puur en oprecht en delen hun enthousiasme en/of kennis over een bepaald onderwerp. En dat trekt een bepaalde groep mensen aan met een gedeelde interesse.
Hoewel je als bedrijf uiteindelijk natuurlijk wel wil verkopen, kun je hun strategie toch het beste zelf ook toepassen. Zorg dat je eerst gezien wordt als kennisleider. Maar hoe begin je? Ga eerst voor jezelf na:
- wat voor kennis je in huis hebt,
- wat je doel is en welke boodschap je wilt overbrengen,
- wie je doelgroep is,
- met welke vragen ze lopen over het onderwerp waar jij veel vanaf weet. Als je dit niet weet, ga dan in gesprek met je klanten.
Geef antwoord op die vragen die ze kunnen hebben door ze te informeren met jouw kennis. Deze informatie kun je in verschillende vormen aanbieden, bijvoorbeeld als een blog, whitepaper, ebook of video. Zo gaan ze je zien als kennisleider en kloppen ze uiteindelijk bij je aan als ze je expertise nodig hebben.
Blijf gefocust en zichtbaar
Bart en Ria zijn geen eendagsvliegen. Ze blijven regelmatig berichten posten. En wijken daarbij ook niet af van hun pad. Meester Bart plaatst grappige uitspraken van zijn leerlingen, Ria plaatst leuke items van de Action en geeft tips over hoe je zelf leuke dingen ermee kunt maken. Simpel, duidelijk. Dit is wat hun fans willen lezen en ze weten wat ze van Bart en Ria kunnen verwachten. Als Ria nu ineens kooktips gaat geven of Bart ineens voetbaluitslagen deelt, dan haken waarschijnlijk veel mensen af.
Als je een bepaald pad kiest en daar een doelgroep voor aantrekt, blijf dan gefocust op dat onderwerp. Verwacht daarnaast geen snelle winst, het kost nou eenmaal tijd voor het vruchten gaat afwerpen. Houd dus vol en verwacht niet na een paar berichtjes dat je ineens veel nieuwe aanvragen krijgt. Social media betekent relaties bouwen, vertrouwen winnen en met regelmaat in contact blijven.
Staar je niet blind op regeltjes
Op internet staat het, net als in deze blog overigens, vol met allemaal do’s en don’ts voor social media. Daarbij komt ook nog eens dat er tegenstrijdige adviezen te vinden zijn. Ik durf te wedden dat Bart en Ria zich helemaal niet bezig hebben gehouden met ‘hoe het moet’. Natuurlijk is het goed om je te verdiepen in social media voor je aan de slag gaat en blogs zoals deze zijn er om je te helpen, maar staar je alsjeblieft niet blind op de ‘regeltjes’. Gebruik de informatie als inspiratie, gebruik je gezonde verstand en pas toe wat jij denkt dat relevant voor je is en werkt voor jouw organisatie.
Succes!