Als je naar je social media kanalen kijkt, staan er dan voornamelijk promotieberichten over jouw bedrijf? Zo word je geen kennisleider. Lees de artikelen uit de branche en deel deze ook.
Wat is content curatie?
Het klinkt misschien gek; advies krijgen om minder over jezelf praten om meer succes te hebben. Maar zeg nou zelf; hoeveel mensen negeer jij in je lijst die erg veel over zichzelf praten en de zoveelste promotie doen voor hun product, dienst of evenement? Stop dus met zenden. Het is belangrijk dat je niet alleen over jezelf praat, maar ook op de hoogte bent van nieuws en ontwikkelingen in de markt en deze berichten ook deelt.
Het lezen, selecteren en delen van de berichten noemen we content curatie. Het is hierbij belangrijk dat het jouw visie ondersteunt (of juist niet als je er bijvoorbeeld in discussie over wilt gaan).
Stel jij hebt een bepaalde visie op iets. Dat kun je heel vaak vertellen. Maar het is nog geloofwaardiger als andere mensen of partijen jouw visie delen en hier ook over schrijven. Kom je daar een blog over tegen, deel deze dan.
De 80/20 regel
Een handige regel om te onthouden is dat 80% van je berichten van anderen zijn; van nieuwssites, online magazines en misschien zelfs concurrenten als ze niet teveel aan zelfpromotie doen. De overige 20% gebruik je voor promotionele berichten. Je hooort mensen ook weleens over de 70/20/10 regel. Dat wil zeggen; 70% content curatie 20% over jezelf en 10% interactie met je lezers.
Efficiënter en eenvoudiger
Het is niet alleen efficiënter, in de meeste gevallen is het ook veel eenvoudiger. Hoeveel marketeers zijn er niet uren mee bezig om wéér nieuwe content te ontwikkelen? Of te zorgen dat collega’s een blog aanleveren?
Je kunt content op verschillende manieren delen. Het plaatje hieronder van HowardsHome, legt de verschillende niveau’s aan hoe je dit kunt doen.
- De eenvoudigste manier van content curatie is het delen en verspreiden van bestaande content. Denk hierbij aan retweeten of het 1:1 doorplaatsen van linkjes en content op jouw eigen kanalen.
- Als je een stapje verder gaat, dan combineer je de externe bronnen met interne content. Voeg bijvoorbeeld een eigen artikel toe dat een goede aanvulling is op de externe bron die je deelt.
- Deel je eigen visie bij een artikel dat je deelt om gezien te worden als kennisleider.
- Wil je het écht goed doen, dan is het belangrijk dat je eigen content creëert. Hiervoor kun je dus wel diverse externe bronnen gebruiken, zolang het maar een nieuw, uniek verhaal wordt en je bronnen vermeldt.