Als je evenementen organiseert, dan moet je wel een goede planner zijn. Je maakt regelmatig planningen en draaiboeken. Misschien ben jij, net als ik, dol op handige kalenders waardoor je nog beter overzicht krijg over alles wat er nog moet gebeuren.
Veel eventmanagers moeten naast de organisatie van het evenement ook zorgen dat het (online) gepromoot wordt. Daar is vaak amper tijd voor.
Ook content verdient een planning
Het ligt zo voor de hand, maar maak ook voor de content een planning. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om de promotie te combineren met de organisatie van het evenement zelf. Op zich hoeft content creatie niet veel tijd te kosten. Oke, toegegeven, als je het echt heel goed wilt doen, dan kost dat tijd. Maar je kunt ook op eenvoudige en snelle manieren content maken en daar al een heel eind mee komen qua bereik en aandacht voor je evenement. Het is dan vooral een kwestie van goed plannen en op tijd beginnen.
Door ruim van te voren na te denken wat je wanneer wilt communiceren, weet je ook wat voor voorbereidingen er getroffen moeten worden. Als je hulp of input nodig hebt van anderen, dan moet je dat dus op tijd in gang zetten. Zodra de content binnen is en het is voor social media bijvoorbeeld, dan kun je het van tevoren al klaar zetten. (In m’n ebook vind je ook informatie over hoe je hulp van anderen kunt inzetten.)
Plan social media berichten vooraf in
Je kunt social media berichten vooraf inplannen, zodat het geplaatst wordt op momenten dat je misschien zelf even niet achter de computer zit. Op Facebook kun je dat op de pagina zelf doen. Voor andere social media kanalen kun je bijvoorbeeld de gratis tool Buffer gebruiken om berichten in te plannen.
Als je een planning maakt krijg je ruimte en daardoor ook inspiratie om leuke en goede content te maken. De content die je maakt wordt uiteindelijk beter, creatiever én effectiever.
Welke tool?
Hoe je de contentkalender maakt kun je het beste zelf bepalen. De een werkt liever op papier, de ander digitaal. Als je graag in Excel werkt, dan kun je je kalender daarin maken. Heb je collega’s die moeten meekijken, dan is het handig dat je dit bijvoorbeeld in je online agenda verwerkt of bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox of een andere online tool gebruikt. Het maakt niet hoe je het doet, als je voor jezelf maar een manier vindt dat voor je werkt.
Maak je eigen contentplanning
Heb je hulp nodig voor het maken van een contentplanning? Ik heb zelf verschillende contentkalenders uitgeprobeerd en gemaakt. In mijn online presentatie vertel ik je hoe je dit aanpakt en hoe je zorgt dat je kalender ook goed gevuld wordt. Zo hoef je niet meer na te denken over wat je moet delen. Je tijd besteed je voortaan aan het maken van de content in plaats van erover te piekeren!
De presentatie kun je opvragen. Klik hier voor meer informatie.