Tijdens de zesde editie van Social Media Monitor 2013 (SMM) op dinsdag 29 oktober werden de resultaten van het onderzoek van Social Embassy onder 75 grote, Nederlandse merken gedeeld. Dit zijn bedrijven die al enige tijd, serieus bezig zijn met social media. Helaas zijn er nog veel bedrijven die nog niet actief zijn op social media. Wat kunnen zij van de uitkomsten van dit onderzoek leren?
Rendement van de inzet van social media
Als je wilt starten met social media, dan hoeft dit niet veel geld te kosten. Het kost echter wel tijd. En de terechte vraag die ik vaak krijg is wat het rendement is. Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven, dat is afhankelijk van je doelstellingen en hoe inzichtelijk je je inspanningen kunt (en wilt) maken. Wat wel opvallend is dat 63% van de merken aangeeft dat de inspanningen een positief resultaat geeft en geen van de merken zag een negatief resultaat.
Zelfs de grote merken meten vooral het aantal fans, volgers, likes en shares. Begin daar dus eerst een mee. Daarna kun je altijd nog de stap zetten om te meten op strategisch niveau, zoals naamsbekendheid, reputatie en dergelijke. Merken die langer actief zijn op social media, zijn beter in staat hun ROI inzichtelijk te krijgen, zoals je ook hieronder kunt zien. Probeer daarom niet meteen teveel te focussen op het rendement. Naast dat het veel tijd kost om een en ander op te bouwen, kost het ook tijd om je ROI goed te kunnen meten. Ga stap voor stap aan de slag.
Waarom zijn merken actief op social media?
Maar liefst 95% van de grote merken zet social media in voor service/webcare. Ook voor marketing, PR, verkoop en HR blijft social media een erg belangrijk kanaal.
Ga voor jezelf na waarvoor jij social media kunt inzetten. Uiteraard is er een combinatie van meerdere doeleinden mogelijk. Het belangrijkste is dat je een doelstelling voor jezelf hebt en social media is een prima kanaal om jou te helpen die doelstellingen te halen. Of het nou voor het vergroten van je naamsbekendheid is, het beantwoorden van vragen van klanten, het promoten van je producten en/of het werven van personeel.
Facebook en Twitter gebruik
Er zijn veel discussies rondom Facebook. Toch is dit nog steeds het grootste social media kanaal dat door merken wordt gebruikt: 97% van de merken zijn te vinden op Facebook.
Gemiddeld heeft een merk 151.091 fans op Facebook en op Twitter 20.743. Dit zijn getallen die voor kleinere bedrijven gigantisch zijn, maar het geeft wel aan hoe consumenten omgaan met merken op social media. Sterker nog, er is een stijging van 97% als we kijken naar het aantal social media berichten dat consumenten zelf uitsturen naar merken.
Tot slot een andere goede reden om actief te worden op social media, in deze quote van ING:
Het volledige onderzoeksrapport vind je op de site van Social Embassy.
‘Social media is here to stay’ zeg ik altijd. En ik hoop dat je je afvraagt wanneer je gaat beginnen en hoe en niet óf je gaat beginnen. Heb je vragen over het starten op social media? Laat het me weten, ik help je graag!