doelgroep

Weinig tijd? Kies je online doelgroep bewust uit

Als jouw evenement gericht is op meerdere doelgroepen, wil dat nog niet zeggen dat je online ook op al die doelgroepen moet richten. 

Waarom zit hier verschil in?

In een van de 7 stappen om van je evenement een merk te maken, gaat het over je doelgroep(en). Heb je meerdere doelgroepen voor je evenement, dan kan het zijn dat je voor je online communicatie, zoals social media, je maar op één van deze doelgroep wil richten. Bijvoorbeeld omdat:

  • je naast je huidige doelgroep je dit jaar een nieuwe groep erbij wilt uitnodigen (en daar misschien geen contactgegevens van hebt),
  • je een nieuwe evenement hebt met meerdere doelgroepen, waarvan er een groep is die minder bereid is om te komen (vanwege het onderwerp, tijd, investering etc),
  • de doelgroep eerst nog bewust moet worden over een bepaald onderwerp, voor ze interesse hebben in jouw evenement.

Kies je online doelgroep

Het is daarom handig om eens goed naar je doelgroepen te kijken en na te denken (of misschien zelfs te onderzoeken) welke doelgroep je eenvoudig op je evenement krijgt en welke niet. Het is wat zonde om veel aandacht, tijd en budget te besteden aan online communicatie gericht op een doelgroep die toch al van plan is naar je evenement te komen.

Overigens ben ik er wel een voorstander van om óók je huidige fans en vaste bezoekers online aan je te binden en ze enthousiast te maken en houden. Zij kunnen namelijk voor een online buzz zorgen. Maar als je beperkte tijd en budget hebt, raad ik je aan om je te focussen en gerichter aan de slag te gaan.

Misschien denk je nu: maar wat nou als ik content maak die iedereen aanspreekt? Dat klinkt eenvoudig, maar je kunt nou eenmaal niet iedereen aanspreken met dezelfde boodschap. Een consument spreek je nu eenmaal anders aan dan een dokter, en een financieel directeur heeft andere dingen aan z’n hoofd dan een technisch expert. Bovendien kun je door je te focussen op een doelgroep en je in hun te verdiepen, veel beter inspringen op wat er bij hun leeft. Dus leer ze dan ook goed kennen, zoek uit wat er bij ze speelt en hoe jij je met jouw evenement daarbij kan helpen.

Doe een onderzoekje

Om te beginnen moet je erachter komen wat er leeft bij de doelgroep over het onderwerp. Ken je al mensen binnen deze doelgroep? Of zijn er mensen in jouw netwerk die deze doelgroep kent? Ga ook online op onderzoek uit en ontdek waar mensen over praten. Monitor de social media kanalen door middel van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw business. Zoek bijvoorbeeld op hashtags en bekijk pagina’s en fora’s die over jouw vakgebied gaan. Kijk ook wat je concurrenten doen. Maak vervolgens een lijst om inzichtelijk te krijgen waar de kansen liggen.

Beschrijf je doelgroep

Nu je in kaart hebt gebracht wat er leeft bij de doelgroep, is het tijd om de doelgroep te beschrijven. Vergeet ook niet de mogelijkheden van influencers. Welke mensen zijn expert op jouw vakgebied en kun je benaderen? Maak ook hiervan een lijstje.

Een doelgroepbeschrijving maak je om beter inzicht te krijgen op welke type mensen je je richt. Hoe je dit doet is aan jezelf, doe wat voor jou werkt. De een werkt het graag uitgebreid uit, de ander houdt het kort en bondig op een A4 (wat mijn voorkeur heeft).

Naast de algemene gegevens (leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau etc) kun je bijvoorbeeld de volgende punten in je omschrijving verwerken:

  • Wat voor functie hebben ze?
  • Waar bevinden zij zich (geografisch)?
  • Is het een beslissingsnemer of beïnvloeder?
  • Wat lezen ze? Welke sites bezoeken ze? Op welke social media kanalen zijn ze te vinden?
  • Wat weten ze al over het onderwerp?
  • Welke taal spreken ze?
  • Tegen welke problemen lopen zij aan, waar jij een oplossing voor hebt?
  • Wat zijn hun doelstellingen?
  • Wat is hun budget?

Persona’s

Ook kun je eventueel een stapje verder gaan door persona’s te maken. Hiermee omschrijf je een fictief persoon en plaatst er een profielfoto bij. Zelf ben ik erg enthousiast over persona’s, omdat het bij de uitvoering veel duidelijker is tegen welk type persoon je het hebt. Zo wordt je boodschap ook veel sterker. Je kunt dit heel uitgebreid aanpakken, maar een eenvoudige slide van 1 of 2 pagina’s met gegevens over de persona helpt je al een eind op weg.

In ieder geval vermeld je een naam en foto van je persona, algemene gegevens, problemen waar ze tegenaan lopen en welke kanalen zij gebruiken.

persona-contentmarketing

Op 42bis.nl geven ze meer informatie over het maken van persona’s in 3 stappen.