Schrijf een content marketing plan, deel 1: Luisteren

In een van mijn vorige blogs schreef ik over het nut van content marketing. Maar hoe ga je nu daadwerkelijk hiermee aan de slag? Door middel van een content marketing cycle leg ik in 6 artikelen uit hoe je een strategie kan schrijven. In dit eerste deel: Luisteren & Buyers Persona.

Ik gebruik hiervoor de Content Marketing Cycle van spotONvision.cmcycle

Luisteren

Als eerste is het belangrijk om duidelijk te hebben wie je doelgroep is en dat je weet wat ze bezighoudt. Zodra je dat weet, kun je met jouw boodschap relevante informatie bieden waar je doelgroep écht wat aan heeft. Onderzoek wat jouw doelgroep bezighoudt en breng dat in kaart. Vragen waar je jezelf kunt stellen zijn:

  • Waar praat de doelgroep over? Zoek online de plekken waar er gepraat wordt over gerelateerde onderwerpen. Denk aan fora, zoek op Twitter op hashtags of bekijk relevante groepen op LinkedIn.
  • Waar bevindt jouw doelgroep zich, wat lezen ze, welke events bezoeken ze?
  • Wie zijn de influencers binnen jouw vakgebied die over dezelfde onderwerpen praat?
  • Wat weten ze al over het onderwerp?
  • Wat zijn hun prioriteiten?
  • Tegen welke problemen lopen ze aan?
  • Wat zijn de trends op jouw vakgebied?

Je kunt je op meerdere doelgroepen richten, maar beperk het tot maximaal 3 doelgroepen.

Meer weten? In dit artikel vind je 50 tips voor social media monitoring, zodat je nog beter onderzoek kunt doen ter voorbereiding op je content marketing plan. Op 42bis.nl heb ik een uitgebreid artikel geschreven over hoe je je doelgroep in kaart brengt.

Persona

Nadat je je doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht, kun je eventueel nog een stapje verder gaan en een persona maken per doelgroep. Een persona is een omschrijving van een niet bestaand persoon die jouw doelgroep vertegenwoordigt. Hierin omschrijf je onder andere tegen welke problemen hij/zij aanloopt waar jij een oplossing voor hebt. Door deze persoon een gezicht te geven (foto, naam, leeftijd), wordt het vervolgens eenvoudiger om klantgerichter te denken en jouw boodschap goed op je doelgroep af te stemmen. Je communiceert voortaan tegen een persoon in plaats van tegen een onduidelijke massa mensen. Een ander voordeel van een persona is dat het een handig middel is om intern iedereen op een lijn te krijgen en te zorgen dat je als organisatie consistent de externe communicatie inzet.

Je kunt voor het opzetten van een persona uitgebreid onderzoek doen en gesprekken houden met de doelgroep en huidige klanten. Maar als je dit voor het eerst doet of weinig tijd hebt, kun je het ook wat pragmatischer aanpakken en een inschatting maken van je doelgroep op basis van je eigen kennis en ervaring en dit afstemmen met je collega’s en de sales-afdeling. Er zijn online veel templates en voorbeelden te vinden. Zelf vind ik het voorbeeld van  JungleMinds een goede basis die je kunt gebruiken voor je eigen persona.

Vul boven in het kader de belangrijkste doelstelling of gedachte die er bij de persona zich leeft, waar jouw product/dienst een oplossing voor kan zijn. De rest spreekt voor zich: welke middelen gebruikt jouw persona, op welke social media kanalen is hij/zij te vinden en wat houdt hem/haar bezig? Bij de stijl schat je in wat voor type gebruiker het is. Is het iemand die erg actief is social media gebruikt of juist niet? Is het iemand die rationele beslissingen maakt of meer intuïtief?

personatemplate

Nadat je je doelgroep(en) goed in kaart hebt gebracht, kijk je naar je organisatie en producten/diensten en bepaal je wat je precies wilt gaan communiceren wat aansluit en relevant is.

Daarover in het volgende deel meer. In deel 2 gaan we de thema’s en topics bepalen voor de content die je wilt gaan creëren.