In deze reeks leg ik door middel van een content marketing cycle in 6 artikelen uit hoe je een strategie kan schrijven. Deel 1 ging over luisteren en je doelgroep bepalen. In dit deel: Topics bepalen.
Voor deze reeks gebruik ik de Content Marketing Cycle van SpotONvision.
Topics bepalen
Nu je weet waar mensen over praten, wat ze bezighoudt en wat bijvoorbeeld de trends zijn en ontwikkelingen in de markt, kies je welke topics binnen jouw vakgebied daarop aansluit. Maar blijf hierbij denken vanuit de behoefte van je doelgroep. Probeer bij het kiezen van de onderwerpen je te onderscheiden van jouw concurrenten. Denk ook goed na over hoe uniek je wilt zijn. Kies je voor een bepaalde niche, dan is de groep geïnteresseerden kleiner, maar differentieer je jouw bedrijf wel goed in de markt en kun je jezelf goed als kennisleider positioneren. Er zijn vier type content te onderscheiden, zoals het model hieronder laat zien.
Bron: Emerce
Afhankelijk van je doelstellingen kies je voor maximaal 3 topics die je wilt gebruiken komend jaar.
De volgende stap is het creëren van content. Voor je daarmee aan de slag gaat, kun je als tussenstap nog onderstaand voorbeeld gebruiken. Dit geeft het proces weer van attenderen -> informeren -> keuze. Het geeft je een overzicht van welke middelen je bij welk deel in het proces zou kunnen inzetten. Vul voor jezelf in welk thema het meest geschikt is in welke fase. En pas de vormen aan naar eigen wens. Ontbreken er nog middelen, voeg die dan toe. Bepaal bij de inhoud welke boodschap je wilt communiceren.
In grote lijnen weet je nu wat je wat je wilt communiceren, de volgende stap is het creëren van content. Hierover in het volgende deel meer.