Schrijf een content marketing plan, deel 3: Content maken

In deze reeks leg ik door middel van een content marketing cycle in 6 artikelen uit hoe je een strategie kan schrijven. Dit deel gaat over het maken van content.

Voor deze reeks gebruik ik de Content Marketing Cycle van SpotONvision.

Deel 1 ging over luisteren en je doelgroep bepalen.
Deel 2 over het kiezen van thema’s en topics.

cmcycle

Content verzamelen en structureren

Voor je daadwerkelijk content gaat maken, ga je eerst op zoek naar bronnen waar je uit kunt putten. Bijvoorbeeld intern, zoals experts binnen de organisatie of bepaalde afdelingen die interessant nieuws hebben.

Ook extern valt er veel informatie te halen, want je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden:

  • Welke blogs kun je volgen over jouw onderwerp?
  • Welke experts praten er over hetzelfde onderwerp?
  • Zijn er events over jouw onderwerp, die je kunt bezoeken? 
  • Als je op Twitter zit, maak dan een lijst aan met interessante mensen en bedrijven die je wilt volgen.
  • Er zijn ook een aantal sites die een bron van informatie zijn voor verschillende onderwerpen , zoals Alltop en Zite (via Apple Store).

Selecteer en archiveer interessante content, online artikelen kun je bijvoorbeeld door middel van GetPocket bewaren. Dit is een handige site waar je je artikelen kunt bewaren en aan bepaalde categorieën kan koppelen.

Content creëren

Nu je alles hebt verzameld, bepaal je welke content je daadwerkelijk wilt inzetten, wanneer, in welke vorm en wie er content gaat maken. De verzamelde content herschrijf je naar eigen visie en als je delen een op een overneemt, vermeld je de bron. Uiteraard past hetgeen wat je creëert (of laat creëren) bij jouw kennis, business en doelstellingen.

Voor het bepalen van de vorm, kun je onderstaand plaatje als inspiratie gebruiken (klik op het plaatje om te vergroten).

Vervolgens ga je de content plannen in je kalender. Dit kan simpelweg in je agenda of Excel waarin je per dag of week aangeeft welk artikel je waar plaatst. Hou bij het plannen rekening met mijlpalen of timing waar je rekening mee moet houden en aan bijvoorbeeld landelijke events en gebeurtenissen waar je op kan inspelen.

Meer tips over content creatie vind je in mijn andere blogs:

In het volgende deel gaat het over content delen en promoten.