In deze reeks leg ik door middel van een content marketing cycle in 6 artikelen uit hoe je een strategie kan schrijven. Dit deel gaat over het meten en evalueren van de content marketing.
Voor deze reeks gebruik ik de Content Marketing Cycle van SpotONvision. Deel 1 ging over luisteren en je doelgroep bepalen. Deel 2 over het kiezen van thema’s en topics. Deel 3 over het creëren van content en deel 4 over het promoten en delen van je content.
Meten & evalueren
Het wordt steeds eenvoudiger om je online inspanningen te meten. Er zijn veel tools beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. Wat je precies moet meten (en evalueren) is afhankelijk van je doelstellingen: gaat het je om de naamsbekendheid, engagement of conversie?
Als je de naamsbekendheid wilt meten, kijk je onder andere naar het bereik van je inspanningen:
- het aantal bezoekers op je website,
- aantal volgers op social media,
- de optimalisatie in zoekmachines, hoe hoog kom je in de resultaten terecht?
Bij engagement meet je hoe betrokken men is met jouw content, door onder andere:
- een groeiend aantal bezoekers, langere bezoeken en een lagere bounce rate op je website,
- het aantal interacties op social media, zoals reacties, aantal keren dat de content wordt gedeeld en aanbevelingen,
En tot slot conversie, wat levert het nou uiteindelijk op? Hier meet je het aantal leads dat je binnenhaalt, niet alleen offerte aanvragen (salesleads), maar ook het aantal downloads, aanmeldingen voor events of nieuwsbrieven (marketingleads).
In het laatste deel, gaat het over het hergebruiken van je content.