In deze reeks leg ik door middel van een content marketing cycle in 6 artikelen uit hoe je een strategie kan schrijven. Dit laatste deel gaat over het hergebruiken van je content.
Voor deze reeks gebruik ik de Content Marketing Cycle van SpotONvision.
Deel 1 ging over luisteren en je doelgroep bepalen.
Deel 2 over het kiezen van thema’s en topics.
Deel 3 over het creëren van content.
Deel 4 over content delen en promoten.
Deel 5 over meten en evalueren.
Content Recyling
Met content recycling hergebruik je bestaande content. Eventueel en giet je het in een ander, nieuw stuk content. Je hoeft het wiel immers niet steeds opnieuw uit te vinden. Het gaat dus wel verder dan het herplaatsen van bijvoorbeeld een artikel. Je past de content aan, herschrijft stukken of voegt elementen toe, zodat het past bij het nieuwe middel dat je gaat inzetten.
Maak een inventarisatie van de beschikbare content. Welke content is nog steeds relevant of kun je met een kleine update opnieuw inzetten? Ga na hoe je deze dit content kunt hergebruiken in verschillende middelen, bijvoorbeeld een:
- Blog of artikel
- Video
- Webinar
- Infographic
- Ebook
- Presentatie op een congres of eigen event
De content kun je ook uitsplitsen in een reeks. Verdeel je artikel, video of ebook bijvoorbeeld in een aantal series.
Zorg wel dat je boodschap consistent blijft. Verwijs naar je nieuwe content op social media en maak het makkelijk te vinden, te bereiken en te delen. Uiteraard kies je voor de juiste middel bij de juiste sites en promoot je je content op verschillende plekken.
Door content recycling kun je waarschijnlijk je content marketing kalender weer een hele tijd vooruit plannen, zonder al te veel moeite. Gebruik bij de planning de resultaten van de voorgaande maanden, luister opnieuw (of liever: nog steeds) naar de doelgroep en pas je nieuwe content daar op aan.
Dit was het laatste deel, ik hoop dat het je op weg hebt geholpen. Schroom niet om vragen te stellen als je ergens niet uitkomt!