socialmedia_eventmanagers

Social media tips voor drukke eventmanagers

Druk, druk, druk! Er staat een evenement (of meerdere!) op de planning en je bent druk bezig om alles te regelen en voor te bereiden. Het gaat eigenlijk best goed, maar je hebt telkens geen tijd om óók nog promotie te doen voor het evenement op social media. In deze blog geef ik je een aantal tips waarmee je social media berichten kunt plaatsen, zonder dat het al teveel extra tijd kost.

Hergebruik content

De makkelijkste en snelste manier om social media content te maken is door content te hergebruiken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de informatie die op de (event)site staat. Staat er een infographic die je kunt delen, een whitepaper of een artikel over het onderwerp van je evenement? Deel dit dan via social media en verwijs naar je eventpagina. Zo weten mensen dat als ze meer over dat onderwerp willen weten, ze naar jouw evenement moeten komen.

Als je de content van de eventpagina al eens gedeeld hebt, maar het is een tijdje geleden, dan kun je het gerust nog eens delen. Niet iedereen ziet alles wat je deelt. De mensen die het bericht wel al eerder gezien hebben, scrollen er gewoon voorbij. Probeer de tweede keer dat je dezelfde content deelt wel een andere tekst erbij te schrijven. Op Twitter is het overigens minder erg om hetzelfde bericht te herhalen, dat valt niet erg op.

Slides gebruiken als bron

Naast het opnieuw delen van content, kun je content ook in een ander jasje gieten. Zijn er slides van een vorige editie van het evenement dat over hetzelfde onderwerp gaat? Of heeft de spreker slides van een vergelijkbare presentatie als hij op jouw evenement gaat geven? Loop de slides dan eens door en ga op zoek naar interessante quotes of statistieken die je kunt delen. Giet dit in een mooi plaatje en klaar ben je!

Je zou de presentatie ook kunnen (laten) uitwerken in een blogpost. Vergeet niet te verwijzen naar de bron. Laat de spreker, of iemand anders die verstand heeft over het onderwerp, het blog nog even nakijken voor je het publiceert.

hergebruik_presentatie

Plan je berichten in

Je kunt je social media berichten vooraf inplannen. Dit kun je op Facebook op de bedrijfspagina zelf doen, maar bij Twitter en LinkedIn kan dit niet. Je zou daarvoor onder andere de gratis tool Buffer kunnen gebruiken. Een andere veelgebruikte tool is Hootsuite, waar je ook goed mee kan monitoren, maar voor het plannen gebruik ik zelf graag Buffer. Het is een eenvoudige en overzichtelijke tool, zonder al te veel poespas, maar precies doet waar het voor bedoeld is.

Zodra je een link plakt in het venster, wordt de link automatisch ingekort. Als je een artikel deelt met plaatjes, dan verschijnen die ook in beeld en die kun je selecteren om aan je bericht toe te voegen. Vervolgens schrijf je je tekst en plan je het bericht op een bepaald tijdstip en dag in.

Je kunt ongeveer 10 tot 12 berichten inplannen, maar meer heb je ook niet nodig. Ik raad je namelijk aan maximaal een week vooruit te plannen. Zo weet je enerzijds nog wat je uitstuurt, anderzijds kun je dan beter inspelen op actualiteiten.

Vraag input aan anderen

De promotie van een evenement hoef je niet alleen te doen. Neem de regie en zet mensen in beweging om je te helpen het evenement onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep.

In mijn ebook geef ik praktische tips over contentcreatie voor evenementen en hoe je hulp kan vragen aan anderen. Er zit ook een handige checklist bij om het eenvoudig onderdeel te kunnen maken van je planning.

Ik hoop dat deze tips je helpen om beter promotie te doen op social media, zonder dat het je veel extra tijd kost. Heb je nog vragen of loop je ergens tegenaan? Laat dan je vraag hieronder achter.