traditionalvscontent

Weg met advertenties. Trek de aandacht door content marketing

Traditionele marketing, zoals adverteren, werkt steeds minder goed en wordt als opdringerig gezien. Maar met content marketing – oftwel: waardevolle, relevante informatie aanbieden – kun je klanten trekken en behouden. In deze blog leg ik uit wat content marketing is en wat de voordelen zijn.

Traditionele marketing vs content marketing

Content-Marketing-final-en2bDit plaatje (klik op het plaatje om het te vergroten) legt goed uit wat het verschil is tussen traditionele marketing/publiciteit en content marketing. Onder traditionele publiciteit verstaan we advertenties.

Ga maar eens na hoe vaak je advertenties tegenkomt, zowel op televisie, radio of in drukwerk, als online. En zeg nou zelf, meestal is het vervelend en haalt het je uit je concentratie. Er zijn mensen die blijven geloven in deze manier van aandacht vragen. Het valt op en je bent vaak op veel plekken zichtbaar. Maar de aandacht op het product/merk is maar kort. Dat komt onder andere door de manier, het moment, de relevantie en het feit dat er een paar seconde later alweer nieuwe advertenties opduiken. En dat terwijl de doelgroep of lezer er helemaal niet op zit te wachten. Om er nog een schepje bovenop te doen, het kost ook nog eens handenvol geld.

relevance14-e1330450467320

Oke, zijn we het daarover eens? Hoe zit het dan nu met content marketing? Met content marketing maak je contact met je doelgroep door waardevolle, relevantie informatie te bieden. Dit doe je door ze te informeren over een onderwerp waar jij veel kennis over hebt en waar jouw doelgroep echt iets mee kan.

Deze informatie kun je aanbieden als een artikel, blog, ebook, whitepaper, video, infographic, noem maar op. Als je dit goed aanpakt, trek je de juiste doelgroep aan, bind je ze aan je en kun je deze lezers omzetten in een klant. Uit onderzoek bevestigt ook dat 70% van de consumenten een bedrijf liever leert kennen via artikelen (inhoud dus) dan advertenties*.

Voordelen van content marketing

  • Het is vele malen goedkoper dan adverteren. Content marketing kost vooral tijd. De kosten zitten hem alleen in het creëren van materialen. Dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Bloggen is in principe gratis, wil je een en ander laten uitbesteden, zoals een video of een mooie, grafische infographic, dan betaal je natuurlijk weer wat meer.
  • Door social media kunnen mensen jouw informatie makkelijk delen. Zo genereer je nog meer aandacht en naamsbekendheid.
  • Je bent beter vindbaar in Google en je genereert meer bezoekers naar je website. Om een voorbeeld te geven; websites met blogs, trekken 55% meer bezoekers aan dan websites zonder blogs*.
  • Jouw doelgroep en klanten gaan je steeds meer zien als kennisleider over het onderwerp waar je over schrijft. Zo bouw je een relatie op en blijven je klanten loyaal.

Type content

In de content marketing matrix hieronder vind je voorbeelden voor type content je kunt creëren.
Houd deze blog in de gaten voor meer informatie, voorbeelden en tips over hoe je aan de slag kunt gaan met content marketing.

*Bronnen: Content Marketing InstituteContentPlus