Tijdens een social media opdracht waar ik mee bezig ben, kwam ik in gesprek met Alexander, eigenaar van restaurant Chez Alexander. Hij is anderhalf jaar geleden gestart met dit restaurant en gebruikt actief social media om contact te houden met zijn klanten. Hij inspireerde mij, omdat hij laat zien dat je ook zonder marketingachtergrond resultaat kan hebben met social media. Je moet er natuurlijk wel een beetje een gevoel voor hebben, maar verder is het soms een kwestie van doen en uitproberen.
Hij is met social media begonnen vanuit een persoonlijke interesse. “Je zou contacten kunnen verzamelen in een database, zodat je mensen een nieuwsbrief kan sturen. Maar dat kost erg veel tijd. Met social media bereik je met één druk op de knop veel meer mensen, de berichten worden ook nog eens gedeeld en je kunt direct zien wat voor response er op komt.”, vertelt Alexander.
Aanpak
Met name op Facebook gaat het erg goed, hij merkt duidelijk dat zijn acties resultaat hebben en het aantal likes en interactie groeit. Hij maakt foto’s van activiteiten en events of maakt sfeerimpressies van zijn restaurant en combineert dat slim met triggerende teksten. Zo maakte hij een keer een foto van het terras dat bedekt was met een dikke pak sneeuw en liet weten dat ze toch open zijn. En er heerlijke warme chocolademelk, glühwijn of erwtensoep klaar staat voor hun gasten.
Hij neemt deel aan externe activiteiten, zoals een wijnproeverij tijdens een evenement bij de Kemphaan, wat ook weer voor leuke publiciteit zorgt. Ook haakt hij aan bij landelijke campagnes, zoals de RieslingWeeks ter promotie van Duitse wijnen. Maar wat vooral goed werkt – en dat is waarschijnlijk geen verrassing – zijn de kortingsacties. Er zijn zelfs mensen op zoek gegaan naar het restaurant en komen onder vermelding van een Facebook-kortingscode eens zijn gerechten uitproberen.
Uitproberen en volhouden
De statistieken houdt hij zelf bij, maar met name door de reacties online of in het restaurant merkt hij wat wel of niet goed werkt. Toch is er soms geen peil op te trekken wat nou een succesvolle actie is. Maar het is een kwestie van blijven uitproberen en volhouden. En ter plekke leuke dingen die op de vloer gebeuren, delen op Facebook.
In ieder geval is er een ding duidelijk: er komen wel degelijk meer bezoekers naar zijn restaurant sinds hij Facebook inzet.
Wil jij zelf meer tips over wat voor soort berichten je kunt posten op je Facebook-pagina? Bekijk dan de Chez Alexander pagina ter inspiratie of gebruik de tips uit de infographic in mijn vorige artikel.