Hoe zorg je nou dat je van je evenement een merk maakt? Zodat mensen er echt naar uitkijken en je een volle zaal hebt? Lees de 7 stappen!
Hoe komt het dat het ene evenement geannuleerd moet worden wegens te weinig aanmeldingen, ondanks alle energie en marketingacties die er zijn ingestoken? Terwijl andere evenementen zo vol lopen en iedereen er over praat?
Het kan te maken hebben met verschillende factoren. Een evenement moet in de basis goed in elkaar zetten en aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. Daarnaast zie ik dat er veel kansen niet opgepakt worden als je kijkt naar de online promotie van evenementen.
Ik heb nagedacht over welke stappen er nodig zijn om van je evenement een merk te maken, zodat ook jouw evenement voortaan goed bezocht wordt en waar je doelgroep over praat!
1. Waar sta je nu en waar wil je naartoe?
Om een succesvol evenement neer te zetten én zelf succesvol te zijn is het belangrijk je doelen helder te hebben. Het is hierbij handig om eens te kijken waar je nu staat en waar je wilt zijn in de toekomst.
Daarna kijk je naar de doelstellingen van je evenement. Wat wil je bereiken met het evenement? Denk er ook eens over na over wat je persoonlijke doelstellingen zijn.
2. Wie is jouw doelgroep?
Natuurlijk wil je ook duidelijk voor ogen hebben op wie je je evenement richt. Jij bent waarschijnlijk heel enthousiast over je evenement, maar hoe denkt jouw doelgroep daarover? Mensen worden overladen met evenementen en worden steeds kritischer. Zijn ze bereid om te komen, laat staan betalen? Of moet je veel moeite doen om ze over de streep te trekken?
De tip die ik aan mijn klanten geef en het meest gewaardeerd wordt is eigenlijk heel simpel: vraag eens aan wat mensen in je doelgroep naar hun mening! Door een met een paar mensen in gesprek te gaan, kun je al veel inzichten krijgen.
3. Hoe ga je je evenement vormgeven?
Hoe richt je jouw evenement in? Heb je een keynote met breakoutsessies en dat doe je al jaren zo? Vraag jezelf dan af of dit de beste vorm is als je kijkt naar je eigen doelstellingen en naar je doelgroep. Wat wil je dat men aan het einde van de dag geleerd of gedaan heeft? Zijn presentaties dan voldoende of moet er je er misschien een workshop aan toevoegen?
Voor nieuwe evenementen gelden dezelfde vragen. Hoe je je evenementen zo inrichten dat je doelstellingen behaald?
4. Maak een contentmarketingplan
Vervolgens bepaal je voor welke doelgroep(en) je contentmarketing wilt inzetten om ze enthousiast te maken zich aan te melden voor je evenement. Dit is vooral belangrijk als je verwacht dat het lastig wordt om aanmeldingen te krijgen. Maar ook als je evenement goed bezocht zal worden is het verstandig contentmarketing in te zetten. Zo kun je een buzz creëeren vooraf, mensen enthousiast maken en enthousiast houden.
Met behulp van een contentmarketingplan weet je precies wat je waar en wanneer moet delen om je doelgroep te bereiken, te binden en je evenement onder de aandacht te brengen. Een contentmarketingplan kun je al met een paar eenvoudige vragen opstellen.
5. Maak goede content
Door het maken van een contentmarketingplan weet je wat je en wanneer moet delen op; nu wordt het tijd om goede content te maken. Ga je artikelen schrijven, foto’s of video’s maken? Heb je hulp nodig van collega’s of externen of ga je alles zelf doen? Hoe beter je content is, hoe groter de kans dat het gelezen en gedeeld wordt. Voorkom dus dat je je evenement teveel promoot, maar deel vooral content over de inhoud van je evenement.
6. Zet online middelen slim in
Hoe ga je de gemaakte content delen? Waar bevindt jouw doelgroep zich? Je kunt social media inzetten, blogs, nieuwsbrieven maar ook persberichten. Lees ook mijn blog Promoot je evenement: 5 ideeën voor tips en inspiratie.
7. Bouw een community (en fans!) op
Door met regelmaat goede content te delen en een platform te bieden aan je doelgroep, kunnen zij met elkaar in contact komen en elkaar helpen. Met een community rondom jouw evenement versterk je het contact en ben je van toegevoegde waarde. Bovendien kun je veel van je community leren en daar je evenement op laten aansluiten. Als je het goed aanpakt, hoef je je evenement steeds minder te promoten en gaan mensen ernaar uitkijken om elkaar weer live te zien.