bloggen-evenementen

Blog en verveelvoudig het bereik van je evenement

Onlangs organiseerde ik een ochtendsessie over bloggen voor evenementen. Om de deelnemers te stimuleren er gelijk mee aan de slag te gaan, heb ik ze gevraagd een blog te schrijven over deze sessie. Deze blog is geschreven door Zeynep Bulut, marketeer bij Van Ameyde Group.

Hoe vaak kan je een uitnodiging versturen voor één evenement? Het begint vaak met een save the date, gevolgd door een originele uitnodiging en dan toch even een herinnering, met de hoop op nog een aantal aanmeldingen. Je organiseert regelmatig evenementen, maar bent op zoek naar een nieuwe methode om nog meer (potentiële) deelnemers te bereiken. Een manier om dit te doen is door te bloggen! Hier kun je namelijk een hoop mee bereiken. Hoe? Dat legt Samira ons uit in de ochtendsessie: Bloggen voor evenementen.

Ochtendsessie bloggen over evenementen

Begin bij het begin

Om te kunnen achterhalen waarom bloggen voor evenementen erg waardevol is, moet je beginnen bij het begin. Wat is de reden dat mensen wel of niet komen naar je evenement? Willen ze geïnspireerd worden? Iets leren? Of vinden ze het onderwerp erg interessant?

Met bloggen kun je vooraf lezers aantrekken en binden, een mailinglijst op- of uitbouwen, je naamsbekendheid vergroten, ontdekken wat de hot topics zijn en influencers vinden. Ook na het evenement kun je nog bloggen. Zo kunnen zowel aanwezigen als afwezigen de highlights lezen, hebben afwezigen ontzettend spijt van hun afwezigheid en willen ze er de volgende keer wel bij zijn!

Tips voor het schrijven van een blog

Een blog is niet alleen gericht op de korte termijn, juist op lange termijn is bloggen heel waardevol. Het is wel belangrijk dat je een lange adem hebt, zodat je naamsbekendheid en je het aantal lezers kunnen groeien. Onthoud daarom het volgende bij het schrijven van een blog:

  • Deel een boodschap, niet je alleen als je een evenement organiseert,
  • Bepaal eerst je boodschap; wat kan men bijvoorbeeld leren op jouw evenement of wat is het hoofdthema
  • Bepaal vervolgens je subonderwerpen, waar je over kunt gaan bloggen;
  • Zorg voor een sterke titel, daarmee trek je de aandacht;
  • Kom je belofte na. Als je de aandacht trekt met de titel, zorg dan ook dat je dat waar maakt in de blog zelf;
  • Zorg voor een call-to-action, zodat mensen weten dat ze voor meer informatie over het onderwerp naar jouw evenement kunnen.

Verspreid je blog

Als je blog af is, kun je dit op diverse manieren onder de aandacht brengen. Denk hierbij aan social media. Je mag hierbij je blog best meerdere keren delen, zeker op Twitter. Probeer dan wel elk bericht net even anders te maken, zodat het niet storend wordt. Naast social media kun je je blog ook vermelden in je nieuwsbrief, persoonlijk mailen naar een relatie voor wie dit interessant kan zijn.

Hergebruik content

Het is niet altijd mogelijk om nieuwe content te bedenken. Weet daarom dat je bestaande content ook meer dan één keer onder de aandacht kunt brengen. Hergebruik goede content dus! Je kunt bijvoorbeeld een artikel splitsen in meerdere blogs. Daarnaast kan je ervoor kiezen om je content in een andere vorm te publiceren, of op andere kanalen in te zetten.

Ik nodig voortaan een blogger uit voor mijn evenement, waarom?

Het uitnodigen van een blogger voor je evenement levert vele voordelen op. Het is mogelijk om hierbij een bereik buiten je eigen netwerk te creëren. Daarnaast wordt het verhaal geschreven van een andere point of view, bijvoorbeeld door een expert. Zijn/haar blog komt veel geloofwaardiger over. Daarnaast kost het je ook minder tijd, want iemand anders schrijft de content voor je . Natuurlijk kun je de blog(s) verspreiden via je eigen kanalen.
Wil jij een blogger inzetten? Weet dan dat je niet blind moet staren op het aantal volgers, ga op zoek naar een blogger waarvan de expertise en inhoud aansluit op jouw evenement of het thema, zorg voor een goede briefing en maak duidelijke afspraken.

Ik heb meer nodig voor een succesvol evenement

De ochtendsessie over bloggen was voor mij dus een enorm leerzame en boeiende ochtend. Maar wil ik een succes maken van mijn evenementen? Dan kom ik helaas niet weg met alleen een perfecte blog. Daarom ben ik erg nieuwsgierig geworden naar de inspiratiedag van 17 augustus, waar je in één dag leert om van je event een merk te maken. Ik streef er naar om van mijn evenementen een daverend succes te maken!

Foto’s door Jacqueline Spaans, Succesvol in Beeld