Het klinkt zo simpel, maar dat is het eigenlijk ook. Als je meer contact wilt met je klanten, organiseer dan een evenement waar je ze bij elkaar brengt. Zo bouw je een betere relatie op.
Je kunt een evenement organiseren waar je klanten bij elkaar brengt op bijvoorbeeld een toplocatie, met lekker eten en drinken. Misschien wil je ze meenemen naar een ander groot evenement, waar je een VIP-ruimte regelt. Maar je kunt ook zelf iets organiseren.
Vorige week was ik bij de OBI4wan klantendag met maar liefst 200 klanten en partners. OBI4wan is een online monitoringstool (zie hier een voorbeeld wat je ermee kunt). Zij hebben veel gebruikers en na 4 jaar en veel nieuwe aanpassingen en toevoegingen in de tool, vonden ze het tijd voor een klantendag. Dit is een heel mooi voorbeeld van hoe je dit kunt aanpakken. Hoe deden zij het en wat kunnen we van ze leren?
Deel interessante ontwikkelingen
Deze dag is een mooie kans om wat over je bedrijf te vertellen. Zorg hierbij dat je het kort, leuk en vooral interessant houdt voor de bezoeker. OBI4wan vertelde waar hun naam vandaan kwam (wat is toch die link met StarWars?), een korte geschiedenis over het bedrijf, de huidige situatie en het team, maar vooral waar ze in de toekomst naar toe willen. Het gaf enerzijds een leuk kijkje achter de schermen en een wat persoonlijker beeld van het bedrijf, maar vooral het laatste is van toegevoegde waarde voor de aanwezigen. De bezoekers nemen een hele dag of middag vrij, je maakt ze dus echt blij als je ze vertelt hoe je hun werk nog eenvoudiger kunt maken.
Laat jouw klanten spreken
Ik hoef jou als marketeer natuurlijk niet uit te leggen dat het veel geloofwaardiger is als je anderen over jouw bedrijf laat vertellen. Dit begrepen ze bij OBI4wan ook en ze lieten daarom twee klanten hun verhaal vertellen. Niet alleen over de tool, maar over hun bedrijf, hun social media uitdagingen en daarnaast hoe de tool ze daarbij ondersteunt. Elk met hun eigen insteek en mogelijkheden. Zo leerden de andere bezoekers wat voor mogelijkheden de tool nog meer biedt.
Zet je klanten in het zonnetje
Ook zette OBI4wan hun klanten in het zonnetje. Zo hadden ze een prijs voor de grootste ambassadeur en diverse prijzen voor bedrijven die het snelste of het meest reageert op social media. Zo stimuleren ze andere klanten nog beter gebruik te maken van de tool en succesvoller te worden.
Enthousiast geworden? Nog 4 handige tips
Wil jij ook een klantendag organiseren? Super! Denk nog wel even aan onderstaande punten:
- Een klantendag organiseren is niet ingewikkeld, maar kost wel veel tijd. Zorg dat je ook tijd neemt om alles goed te organiseren en ruim op tijd begint met de uitnodigingen.
- Voor sommige bedrijven is het leuk om klanten uit te nodigen op kantoor en een kijkje achter de schermen te laten zien. Maar misschien heb je wel een klant die een mooie of handige locatie heeft. Vraag of je daar je evenement mag organiseren.
- Denk eens na over hoe je de inhoud van deze dag kan omzetten in een blog of misschien zelfs een persbericht. Kijk voor inspiratie eens naar het bericht van OBI4wan over de prijswinnaars.
- Zorg dat je een fotograaf inhuurt om mooie momenten vast te leggen en om te gebruiken voor je persbericht of blog.
Het organiseren van evenementen heeft meer voordelen. Sterker nog, het kan een onderdeel worden van de content marketing strategie. Lees hierover in mijn blog ‘Evenementen als een belangrijk onderdeel van content marketing‘.
Gratis inspiratiesessie
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een evenement? Of wil je graag weten hoe evenementen kan gebruiken als de motor van jouw marketingstrategie? Geef je op voor een gratis inspiratiesessie. Elke week selecteer ik een persoon en geef ik 4 tips om je op weg te helpen.