Een derde tot de helft van de mensen is introvert. Dus ook een groot deel van jouw eventbezoekers. Zo zorg je dat zij ook veel uit een evenement halen!
Heel herkenbaar…
Onlangs kwam ik deze blog tegen waarin ik bewust werd gemaakt over de introverte eventbezoeker. Ik had er nooit zo bij stil gestaan, maar eigenlijk herkende ik mezelf er direct in. Ik kom 9 van de 10 keer gesloopt of juist hyper thuis van een evenement, door alle indrukken die ik gekregen heb.
Op het ene evenementen ben ik helemaal in m’n element, leg ik leuke, nieuwe contacten en ga ik volop inspiratie naar huis. Dit zijn vooral evenementen waar ik al een aantal aanwezigen ken.
Op andere evenementen lijkt het alsof ik het een beetje vanaf een afstandje aanschouw. Het lukt me maar niet om ‘er in te komen’, om contact te maken of om mee te doen met bijvoorbeeld groepsopdrachten.
Door het lezen van de blog besefte ik me dat het waarschijnlijk te maken heeft met mijn introversie. Én dat de opzet van een evenement ook van invloed is.
Eventbeleving voor de introverte bezoeker
Volgens de blog zijn ongeveer een derde tot de helft van de mensen introvert. Best veel dus! Misschien is de verhouding voor jouw doelgroep anders, maar toch handig om er eens bij stil te staan.
Over het algemeen kun je zeggen dat introverte mensen:
- niet houden van small talk,
- ze zich wel prettig voelen in kleine groepjes,
- even tijd nodig hebben om informatie te verwerken voor ze reageren,
- even moeten opladen als er veel indrukken zijn of veel informatie wordt gegeven.
Hoe doe je dat?
Hoe richt je je nou op je introverte eventbezoeker? Je hoeft niet je hele evenement anders in te richten of in het hele programma rekening te houden met twee type mensen. Maar je doet introverte mensen al een groot plezier om ze het een klein beetje makkelijker te maken. Daar heb je zelf ook baat bij; meer mensen gaan tevreden naar huis. Misschien kun je dan zo eindelijk van je 7 een 8 maken, of van een 8 een 9?
Als ik naar mezelf kijk en de bullet points hierboven, dan heb ik de volgende tips voor je waar je bijvoorbeeld aan kunt denken.
- Bij de ontvangst of een netwerkborrel het netwerken niet al te veel op z’n beloop te laten, maar bijvoorbeeld mensen helpen door een ‘matchmaker’ in te zetten en ze voor te stellen aan mensen. Je kunt ook zorgen dat er iets in de ruimte staat wat een aanleiding geeft om over te praten. Of zet tools in waardoor mensen weten wie er aanwezig is en zo gerichter kunnen gaan netwerken. Op EventGoodies vind je een aantal tools die je hiervoor kunt inzetten.
- Meer of ruimere pauze’s inlassen in een vol programma, zodat men even alles kan laten bezinken. Je zou ook voor een rustige locatie kunnen kiezen, zodat iedereen die daar behoefte aan heeft even een wandelingetje kan maken. Wat ik zelf ook fijn vindt is als er rustige plekjes zijn op een evenement (of beursvloer) waar ik me even kan terugtrekken en kan opladen.
Lees ook eens dit blog van een introverte vrouw die een evenement bezocht en hoe ze dat ervaarde. Misschien brengt het je op ideeën om jouw evenement te verbeteren voor je introverte bezoekers!