bloggen-voor-evenementen

Verkoop gemakkelijk de kaartjes van je evenement door te bloggen

Tijdens de ochtendsessie “Met blogs buzz creëren voor je evenement” heb ik de deelnemers gevraagd zelf een blog te schrijven over de sessie. Deze blog is geschreven door Eline Pullen van Knalrood.

Je bent druk bezig met het organiseren van een evenement, workshop of seminar. Sprekers regelen, locatie bellen en o ja, de catering organiseren. Door al die taken op je to do lijst zou je bijna het belangrijkste vergeten: of er genoeg mensen komen naar je evenement.

Hoe pak je dat slim aan?

Voorkom dat je constant als een papegaai roept: “Over 3 weken geef ik een workshop kom je ook?” Deze berichten zijn niet inspirerend of efficiënt. Sterker nog, veel mensen ergeren zich aan dit soort berichtjes die langskomen op hun social media timeline. Ze voelen onpersoonlijk en soms als spam. Oei, dat is niet wat je wil.

Je evenement vullen door te bloggen, dat wekte mijn nieuwsgierigheid, daarom volgde ik op 25 mei de sessie “Met blogs buzz creëren voor je event” van Samira Salman. In een ochtend vertelde Samira mij en 6 andere deelnemers alle do’s en don’ts rondom het promoten van je event met behulp van de blogs. Ik geef je een overview van de meest interessante punten.

ochtendsessie-bloggen-voor-evenementen

1. Trek de aandacht door interessante informatie te delen

Stop met pushen en promoot je event vanuit de inhoud, deze boodschap klinkt best logisch, toch? Een bezoeker wil graag weten waarom hij of zij het event niet mag missen. Op basis van bestaande informatie kun je daar gelijk mee aan de slag. Bekijk de website van je evenement en selecteer een pakkende stelling. Deel deze stelling op social media en verwijs daarbij naar je evenement. Veel interessanter en effectiever dan de “koop nu je ticket” boodschap.

2. Blog voorafgaand aan je evenement

Bloggen voorafgaand aan je evenement bijeenkomst is een goed idee. Je kunt in een blog alvast een preview geven van de inhoud van je evenement en zo mensen overtuigen zich aan te melden. Bijvoorbeeld door een spreker te interviewen. Een inzicht dat ik persoonlijk interessant vond. Vergeet vervolgens niet om aandacht aan je blogs te geven op social media, daarmee laat je zien hoe interessant jouw evenement is. Mensen worden heel nieuwsgierig en willen precies weten wat ze nog meer gaan horen tijdens het evenement. Ze staan te popelen om een kaartje te kopen.

3. Nodig gastbloggers uit

Het uitnodigen van gastbloggers op je evenement kan je vergelijken met het uitnodigen van een journalist. Je nodigt een expert in je vakgebied of iemand met een groot bereik binnen je doelgroep uit om te schrijven over jouw bijeenkomst. In ruil daarvoor krijgt de gastblogger een gratis kaartje. Zo’n artikel van een gastblogger geeft gratis publiciteit. Zo kunnen aanwezigen interessante highlights teruglezen. Ook mensen die niet op je event waren denken: “Ah, dat evenement was echt interessant, ik heb wat gemist. De volgende keer koop ik een kaartje!” En zie, je hebt weer iemand overtuigd.

gastbloggen
Hier was Samira zelf gastblogger bij een evenement

Nu ben ik benieuwd naar jouw inzichten, wat is jouw tip om je evenement te promoten?

P.S.
Klinken deze tips je als muziek in je oren, en wil je ook leren hoe jouw evenement volle zalen trekt? Samira geeft op 17 augustus een inspiratiedag.