kaartjes-niet-verkocht-evenement

Wat als je de kaartjes van je evenement maar niet verkocht krijgt?

Het evenement staat gepland, het meeste is geregeld. Nu zorgen dat de kaartjes verkocht worden. Wat doe je als de aanmeldingen of kaartverkoop achter blijft?

Je kunt nog meer marketingbudget besteden aan advertenties en promoties, maar als er tijd is, is het handig om ook eens te kijken of het aan het evenement zelf ligt of misschien juist aan iets heel anders.

The Circles of Marketing

Op onderstaand plaatje zie je The Circles of Marketing, dat een goed overzicht geeft over hoe belangrijk de kern is. Ze hebben het hier over een product, maar dit kan ook een dienst of een evenement zijn. Samengevat laat het zien dat je zonder community weinig resultaat haalt met campagnes en je zonder een goed verhaal geen community creëert. Je verhaal moet oprecht zijn en ook intern uitgedragen worden. Intern moet het proces op orde zijn, klanten moeten goed geholpen worden door de medewerkers en uiteraard: hetgeen wat je wilt verkopen moet goed in elkaar zitten. Een slecht product of evenement waar niemand op zit te wachten verkoopt niet, hoe hard je ook je best doet met je marketingcampagnes.

marketingparadox

Werkt je marketing niet? Ga één cirkel terug

Als het niet goed gaat met de verkoop van kaartjes voor je evenement, kijk dan eens naar dit plaatje. Zoals Seth Godin – die deze Circles of Marketing bedacht heeft – zelf mooi omschrijft: ‘When your marketing isn’t working, the answer is easy: go one circle in’. Het kan dus zijn dat het je community nog te klein is en de kaartverkoop daarom niet vanzelf gaat. Maar het kan ook simpelweg liggen aan het programma van je evenement. Of misschien heb je een geweldig evenement bedacht en op papier gezet, maar werkt het aanmelden heel stroef en omslachtig. Als mensen dan erover bellen of mailen, worden ze dan wel goed geholpen?

Hoe los je het op?

In het plaatje lees je ook over de ‘marketing paradox’. SmartInsights legt uit dat de focus vaak vooral op de buitenste cirkel ligt, waarbij er ook nog eens van je verwacht wordt dat je snel en meetbaar resultaat haalt. Terwijl in de binnenste ringen de meeste mogelijkheden zitten voor verandering en succes. Dat kost echter veel tijd en energie, en daarvoor heb je draagvlak nodig. Zonder de steun van de directie en belanghebbenden wordt het lastig. In hoeverre ga je en kun je als eventmanager invloed op uitoefenen?

Je kunt in ieder geval niet je kop in het zand steken. Op z’n minst wil je weten wat er aan de hand is en waarom jouw aanpak niet aanslaat. Onderzoek waar het mis gaat. Werk van buiten naar binnen om tot de kern van het probleem te komen.

De hamvraag is: ligt het binnen jouw macht om het op te lossen? Helpt het om het evenement uit te stellen en denk je dat je met meer tijd betere resultaten kunt halen? Of kun je met een (of meerdere) meetings het management en de belanghebbenden overtuigen dat er het een en ander anders moet? Bepaal uiteraard voor jezelf of je het de moeite waard vindt en denkt dat het zinvol is de ‘strijd’ aan te gaan. Ze zeggen niet voor niets: pick your battle.

Inspiratiedag op 17 augustus

Wil je graag wat hulp over hoe je een sterk evenement neerzet? En hoe je dat uiteindelijk goed onder de aandacht kan brengen online en een community kan opbouwen? Meld je dan aan voor de inspiratiedag op 17 augustus. Daarin vertel ik je wat de 7 stappen zijn om van je evenement een merk te maken.

Dit artikel verscheen eerder op 42bis.nl