evenement_inhoud

Wek interesse voor je evenement vanuit de inhoud

Wil je jouw evenement online onder de aandacht brengen? Deel dan waardevolle content!

Hoe zorg je ervoor dat mensen enthousiast worden over jouw evenement? Zo enthousiast, dat ze erover gaan schrijven en jouw berichten gaan delen? Dat mensen liever jouw evenement bezoeken dan een vergelijkbaar evenement van een concurrent?

Er wordt vaak veel aandacht besteed aan de organisatie en voorbereidingen; zoals het programma en de faciliteiten regelen. Als eventmanager ben je een kei in het organiseren, maar krijg je de zaal ook vol? Of ga je uit noodzaak nog maar wat extra mailtjes en berichtjes eruit sturen in de hoop nog wat aanmeldingen te krijgen?

Start ruim van tevoren met kennisdelen

Dat kan ook anders! Door ruim van te voren te starten met het delen van waardevolle content die aansluiten op jouw evenement, kun je al vroeg de nieuwsgierigheid opwekken. Stuur daarom niet alleen algemene berichten over dat men een kaartje kan kopen, maar deel meer berichten over wáárom ze het niet mogen missen en deel kennis.

Neem als voorbeeld bioscoopfilms. Heb je ooit besloten een bepaalde, bioscoopfilm te gaan kijken omdat je een berichtje zag als “Koop snel je kaartje!”? Ik denk dat het antwoord nee is. (Uitgezonderd van kortingen en acties). Wat je wel heeft getriggerd en nieuwsgierig heeft gemaakt is een trailer, een interview, je favoriete acteur of actrice die meespeelt of vrienden die de film aanraden.

Dit kun je ook toepassen voor jouw evenement. Kijk daarom nog eens goed naar je berichten en denk na over hoe je dit beter kunt aanpakken.

Niet alleen voorafgaande aan het evenement

Houd met je planning er rekening mee dat je niet alleen voorafgaande het evenement veel aandacht besteed aan de online communicatie, maar ook tijdens en naderhand. Deel bijvoorbeeld quotes van sprekers, maak een live-verslag of zet bloggers in. Zo zorg je enerzijds dat mensen de kennis beter onthouden en bewaren. Aan de andere kant; de mensen die afwezig waren krijgen maar wel geïnteresseerd zijn, krijgen dan toch belangrijke informatie mee. Bovendien kan dit een goede manier zijn om men nu al enthousiast en nieuwsgierig te maken voor het volgende evenement.

In mijn infographic vind je 15 ideëen om je evenement zowel voor, tijdens als naderhand onder de aandacht te brengen via social media.