heiko-hartsuijker

In gesprek met Heiko van Social Media Marketing Summit

Heiko Hartsuijker zette de online Social Media Marketing Summit op en ik kon er niet omheen. De ene na de andere video kwam voorbij. Hoe zet hij contentmarketing in voor zijn summit en wat leverde dat hem op?

Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een contentmarketing slim inzet rondom een evenement óf een succesvolle community heeft opgebouwd door de inzet van evenementen in combinatie met een online strategie.

Dit keer sprak ik met Heiko Hartsuijker. Een hele bezige bij die in zijn korte tijd als ondernemer al veel heeft gedaan. Onlangs is hij gestart met het organiseren van de Social Media Marketing Summit. Een online, 3-daags evenement waarbij je vanuit huis of kantoor de interviews kan bekijken die hij met social media experts heeft gehouden. Het evenement werd flink gepromoot, maar allemaal vanuit de inhoud.

vraaghetheiko

Het interview met Heiko

Kun je eerst kort wat over jezelf vertellen?

“Zo’n 9 maanden geleden ben ik voor mezelf begonnen en startte een bureau waarin ik bedrijven helpt met hun (online) marketing. Ik ben zelf een jonge ondernemer die een tijd zoekende is geweest naar wat ik graag en goed kan. Nu wil ik graag andere jonge ondernemers helpen en inspireren, zodat zij beter worden in online marketing en social media. Vandaar dat ik de Social Media Marketing Summit organiseerde.”

Wat houdt de Social Media Marketing Summit precies in?

“De summit is een 3-daags, online evenement met 30 sprekers. De sprekers interviewde ik vooraf over hun online successen. Tijdens de summit kon iedereen zelf bepaalde welke video’s hij/zij wilt bekijken. Het aanbod is groot, dus ook de dag na het evenement kan men nog video’s terugkijken. “

Hoe zet je content in en wat heeft het je opgeleverd?

“Zelf houd ik heel erg van praten en van presenteren (of host zijn). Ik heb dat gecombineerd en deed eigenlijk voornamelijk interviews met de sprekers via (video)podcast. Dit is ook een ideale manier om verhalen te vertellen en het persoonlijk te houden. In de aanloop van het evenement deelde ik sneak previews; dus korte video’s waarin de sprekers voorgesteld werden. Dit plaatste ik op Youtube en deelde ik vervolgens op de website, Facebook en via m’n persoonlijke LinkedIn-account. Ik interviewde overigens niet alleen de 30 sprekers, maar ook andere inspirerende ondernemers.

Ook maakte ik een social cards van de sprekers. Dat is een afbeelding, helemaal in de stijl van het evenement, waar de foto, naam en expertise van de spreker staat. Zo kon men zien wat de spreker te vertellen heeft en werden ze getriggerd de website te bezoeken. De social card deelde ik niet alleen zelf, maar ik stuurde het ook naar de sprekers zelf toe. Zo konden zij dit ook zelf delen met hun achterban.

social-media-card

Wat ik uiteindelijk zoveel mogelijk probeer te doen is vanuit het ene interview dat ik met de spreker heb, wel 50 manieren te vinden om nieuwe content te maken. Door de vele interviews die ik deed, lukte dat alleen niet altijd. Er gaat veel tijd inzitten.

M’n aanpak heeft voor een flinke exposure gezorgd. Ik ben in juli begonnen met de promotie en ik heb ruim 30 sprekers geregeld en zo’n 270 mensen hadden zich aangemeld voor het evenement. Dit is allemaal organisch, dus zonder advertenties.”

“Als je content maakt; keep it simpel!”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook content willen inzetten voor hun evenement?

“Keep it simpel! Gebruik niet al te moeilijke woorden of vakjargon, tenzij dat heel belangrijk is voor jouw doelgroep, zoals bij chirurgen. Probeer daarnaast van één stuk content, zoveel mogelijk nieuwe content te maken. Kijk maar eens hoe ze dat aanpakken bij bioscoopfilms. Die doen dat erg goed. Ze maken trailers en sneak previews vooraf, de acteurs geven interviews en je ziet backstage foto’s.

Ik geloof heel erg in educatiemarketing, zoals ik dat zelf noem. Ik breng mensen zoveel mogelijk kennis bij. Dat mag ook op een leuke, entertainende manier. Van alle mensen die ik bereik met m’n content probeer ik bij 10% iets te verkopen. Je content moet dus ook in een goede verhouding zijn van wat je qua kennis deelt en wat je probeert te verkopen. ”

Welke stappen wil je komend jaar zetten?

“De contentmarketing doe ik nu helemaal alleen en dat is best veel werk. Zeker omdat ik daarnaast ook de summit zelf moest organiseren. Daarnaast wil ik de content nog persoonlijker maker en e-mailmarketing beter personaliseren. Hoe relevanter je bent voor een lezer, hoe effectiever je marketing is.”

Conclusie

Heiko besteed erg veel tijd aan contentmarketing en dat zorgt ervoor dat hij niet hoeft te adverteren. Wat kun je van hem leren?

  • Licht de sprekers van je evenement uit en interview ze,
  • Maak zoveel mogelijk content op basis van dat interview. Schrijf het bijvoorbeeld uit in een blog, deel quotes en maak previews.
  • Maak je content zo persoonlijk mogelijk. Door sprekers te interviewen, maak je unieke, persoonlijke en vooral waardevolle content.

Als je dit een interessante blog vond en op de hoogte wilt blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En is er iemand die je wil aandragen voor een interview? Dan hoor ik het ook graag! Ik ben op zoek naar mensen die social media en content slim inzetten rondom hun evenement(en) of een community bouwen rondom events.