Foto door Audrey Willems

In gesprek met Marca van Talks About Photography

Vorig jaar startte Marca van den Broek het evenement Talks About Photography. Op Koningsdag ontstond het idee en in september had ze een volle zaal met 100 man. Hoe kreeg ze dat voor elkaar?

Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd door de inzet van evenementen in combinatie met een online strategie.

Dit keer sprak ik met coach en trainer Marca van den Broek. In no-time startte ze Talks About Photography (T.A.P.), een evenement voor fotografen. Ze wist in 5 maanden tijd 100 kaarten te verkopen, voornamelijk door de inzet van blogs. Reden genoeg om eens met haar te praten!

Het interview met Marca

Wat doe jij precies in het dagelijks leven?

“Ik heb een eigen bedrijf, AngelCoaching, waarin ik creatieve ondernemers begeleid en help om ze zichtbaarder te maken, zodat ze meer klanten aantrekken. Dit zijn met name (beeldend) kunstenaars en fotografen. Mensen denken vaak dat er geen brood te verdienen is als creatief ondernemer, maar dat is niets minder waar. Vaak weten ze alleen niet goed hoe ze het zakelijk kunnen aanpakken en ik help ze daarbij.”

Hoe is Talks About Photography ontstaan?

“Vaak heb ik 1:1 contact met mijn klanten of in kleine groepjes. Ik had al een tijd het verlangen iets te organiseren, iets meer te betekenen voor deze ondernemers, iets met een grotere impact dan mijn coachingstrajecten. Ideeën had ik genoeg, maar op Koningsdag wist ik het ineens: er moest een zakelijke inspiratiedag komen voor fotografen.

Uiteindelijk waren er 19 fotografen die ieder zo’n 15 minuten hun ervaringen en tips deelden over ondernemen. Elk met een andere insteek, zodat de vele facetten van ondernemen aan bod kwamen. Zo vertelde de een wat bloggen hem heeft opgeleverd en een ander hoe belangrijk zichtbaarheid is als fotograaf.”

Een vermelding van T.A.P. in DIGIFOTOPRO
Een vermelding van T.A.P. in DIGIFOTOPRO

Hoe zette jij contentmarketing in rondom dit evenement en wat heeft het je opgeleverd?

“De dag nadat ik het idee opvatte, heb ik direct een website gelanceerd en ben ik een Twitter– en Facebook-kanaal gestart. Daarnaast schreef ik wel twee á drie blogs per week. In deze blogs lichtte ik de sprekers uit en stelde ik centraal wat de insteek was van hun presentatie. De blogs deelde ik natuurlijk op social media.

Op Twitter en Facebook betrok ik mijn volgers bij de opzet van het evenement. Ik hield ze niet alleen op de hoogte, maar vroeg ze ook naar ideeën, welke sprekers ze graag wilden zien en of ze wilden  meedenken. Het is namelijk niet mijn feestje, ik wou juist mensen echt iets waardevols brengen en ze met elkaar verbinden en een community opbouwen. Ook zette ik Instagram en Pinterest in om wat meer beeld in te zetten. Daar deelde ik de portretten van sprekers met een van hun quotes over ondernemen.

talk-about-photography-instagram

Ook tijdens en na het evenement zorgde ik dat er content verscheen. Op de dag zelf kreeg ik daar hulp bij van twee collega’s bij ContentCollective die voor mij actief berichten gingen delen op Twitter en Facebook. Zelf zorgde ik ervoor dat ik naderhand zichtbaar bleef door de gemaakte video’s van de dag te delen en blogs te schrijven over wat er op de dag verteld is.

Mijn inspanningen op social media hebben ervoor gezorgd dat ik een volle zaal had. Ik heb amper geadverteerd. Het kost dus niet veel geld, maar wel veel tijd. Door op de dag zelf en erna ook zo actief te zijn kon ik mensen die er niet bij kon zijn er toch bij betrekken. Die feedback kreeg ik ook terug. Daarnaast waren er een aantal mensen die baalden dat ze niet op het evenement aanwezig waren, maar er volgend jaar graag bij willen zijn. ”

“Maak in je content duidelijk welke waarde jouw evenement biedt”

Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?

“Begin op tijd met het maken van content. Maar probeer je eerst zo goed mogelijk te verplaatsen in je doelgroep. Welke waarde bied je op jouw evenement? Wat hebben ze eraan? Zorg dat dat helder is en richt daar je content op in. Dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld de sprekers zelf inzette. Niemand zit namelijk te wachten op een aanbieding. Zorg ook dat je consequent bent in het uitdragen van de waarde van je evenement en dat je regelmatig met nieuwe content komt. Tot slot; roep geen dingen die je niet kunt waarmaken.”

Welke stappen willen jullie komend jaar gaan zetten qua contentmarketing?

“Eigenlijk ga ik het niet heel anders aanpakken volgend jaar, maar ik wil mijn inspanningen vooral intensiveren. Onder andere door meer te bloggen. Ik heb gemerkt dat het aantal likes en het bereik dan echt omhoog gaat. Gelukkig hoef ik dit jaar organisatorisch minder tijd aan het evenement te besteden, want het programma en de locatie blijft hetzelfde. Ik doe het vrijwel helemaal alleen, dus het is fijn dat ik me dit jaar meer kan focussen op de content.”

Conclusie

Marca weet veel van contentmarketing en dat leverde haar dan ook een volle zaal op. Het is mooi om te zien hoe je met weinig budget, zoveel voor elkaar kunt krijgen. Wat kun je van  haar leren?

  • Ontdek wat jouw doelgroep graag wilt, zodat je een evenement opzet waar zij echt wat aan hebben.
  • Maak in jouw content duidelijk wat de toegevoegde waarde is van jouw evenement. Waarom mogen mensen jouw evenement niet missen?
  • Begin vroeg met het maken van content, hoe eerder je begint hoe meer mensen je kunt bereiken.

Als je dit een interessante blog vond en op de hoogte wilt blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En is er iemand die je wil aandragen voor een interview? Dan hoor ik het ook graag! Ik ben op zoek naar mensen die social media en content slim inzetten rondom hun evenement(en).

Foto in header door Audrey Willems