Ik sprak met Arjan Vergeer, een van de oprichters van 365 Dagen Succesvol. Hoe zijn zij zelf zo succesvol geworden en wat kun je van ze leren?
Een nieuwe rubriek ter inspiratie!
Elke 2e dinsdag van de maand deel ik voortaan een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd door de inzet van evenementen in combinatie met een online strategie.
Mijn eerste gesprek in deze nieuwe rubriek was met Arjan Vergeer van 365 Dagen Succesvol. Zelf heb ik zo’n 3 jaar geleden het boek gekocht dat hij met David de Kock schreef, meldde me aan voor hun gratis videomailing en volgde ze op Facebook. Ik werd al snel enthousiast over hun goede tips en boodschap, maar ook hun toegankelijkheid en nonchalante instelling. Ik was niet de enige die enthousiast werd. Ze zijn na de lancering van het boek in 2012 in korte tijd heel succesvol geworden.
Het interview met Arjan
Wat is 365 Dagen Succesvol eigenlijk?
“Het is een methode die bestaat uit 13 stappen om gelukkig succesvol en gelukkig te worden. We hebben deze stappen zelf ontwikkeld en gevolgd. Onze ervaringen en tips schreven we in een boek, want we willen graag van Nederland het gelukkigste land van de wereld maken. Intussen zijn we uitgegroeid tot een platform dat bestaat uit een videocursus, het jaarprogramma en een community op Facebook.”
Hoe zijn jullie programma’s ontstaan?
“Het ontstond eigenlijk vanzelf. Na de lancering van ons boek organiseerden we een aftrap in een theater met zo’n 100 man. Dat smaakte naar meer. Niet alleen vanuit de bezoekers, maar we vonden het zelf ook heel erg leuk om op het podium te staan en mensen te helpen om gelukkiger te worden. Zo ontstond het jaarprogramma dat bestaat uit onder andere 20 live bijeenkomsten. Ook organiseren we een aantal keer per jaar kennismakingsseminars in verschillende steden in Nederland.”
Hoe zetten jullie contentmarketing in en wat heeft het jullie opgeleverd?
“Een van onze kernwaarden is genereus zijn. We delen graag en geven veel kennis weg. Daar besteden we erg veel tijd en aandacht aan. Ook zijn wij heel eerlijk, we doen geen trucjes. We zijn onszelf en we willen echt heel graag mensen helpen. Bovendien willen we onze doelstelling om Nederland het gelukkigste land van de wereld te maken in 2020 halen. Wij zijn vooral actief op Facebook, waar we met name stukjes uit het boek delen. Zo kunnen we mensen kennis laten maken onze methode. Ook delen we er inspirerende quotes. Daarnaast schrijven we veel blogs. Daar hebben we ondertussen zo’n 25 gastbloggers voor die ons daarbij helpen. Op Youtube vind je video’s van ons waarin we elke keer een ander thema’s bespreken en tips geven.
We merken dat mensen die enthousiast over ons zijn mond-tot-mondreclame voor ons maken. Onze online content bevordert dat. Mensen komen dus op ons af. Ondanks dat we graag veel geven, helpen we mensen ook iets te kopen of een beslissing te maken. We vinden het belangrijk dat het aantal commerciële berichten minimaal blijft ten opzichte van de kennis die we delen. Onze videocursus is mede dankzij onze online aanwezigheid ondertussen door 80.000 mensen bekeken en onze evenementen zijn altijd volgeboekt.”
“Ik geloof dat als je je hart volgt je veel meer bereikt dan als je iets doet omdat je baas dat graag wilt”
Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?
“Ik geloof dat als je je hart volgt en doet waar je achter staat, je echt verbinding kunt maken en zoveel meer bereikt dan als je iets doet omdat je baas dat bijvoorbeeld zegt. Jij bent de expert, jij hebt ervaring met het organiseren van evenementen. Dus zorg dat je vrij wordt gelaten en het kunt uitvoeren op de manier waar jij in gelooft. Als je een evenement moet organiseren over een onderwerp of doelgroep dat niet direct bij jou aanslaat, ga dan op zoek naar een ingang zodat het wél voor jou werkt.
Het is overigens cruciaal dat je niet bang bent om fouten te maken. Je mag natuurlijk kritisch zijn, maar als je geen fouten durft te maken, kom je niet vooruit. Wat wij hebben bereikt, is ook voor anderen te bereiken. We doen niets speciaals, behalve dat we veel geven en oprecht zijn.”
Welke stappen willen jullie komend jaar gaan zetten qua contentmarketing?
“Het eerste twee jaar heb ik alle content voor social media zelf gemaakt en geplaatst. Ondertussen hebben we een team van contentmanagers, contentmakers en gastbloggers die onze content verzorgen. Dit zijn ook mensen die extern en/of parttime werken. We willen onze content optimaliseren en zorgen dat alle content qua boodschap en stijl nog beter op elkaar aansluit.”
Laat je horen!
Ik vond het gesprek met Arjan erg inspirerend. Hoe bescheiden hij ook is, 365 Dagen Succesvol staat als een huis. Mede door de marketingachtergrond van beide heren en hun sympathieke en gulle karakter. Wat je geeft, krijg je het immers terug toch?
Hopelijk vond jij het net zo inspirerend! Ik ben benieuwd wat je van deze nieuwe rubriek vindt. Is er misschien iemand die je wil aandragen voor een interview, dan hoor ik het ook graag!