Hendrik-Jan is vorig jaar begonnen bij Amsterdam RAI om een community op te bouwen rondom de beurs GreenTech. Hoe pakt hij dat aan?
Elke 2e dinsdag van de maand deel ik een interview met iemand die een succesvolle community heeft opgebouwd (of in dit geval aan het opbouwen is) door de inzet van evenementen in combinatie met een online strategie.
Dit keer sprak ik met Hendrik-Jan Griffioen naar aanleiding van dit artikel in het MT. Hij is bezig met een pilot om een community op te zetten rondom GreenTech, een van de beurzen die RAI zelf organiseert. GreenTech is een internationale beurs, dat dit jaar voor de tweede keer plaatsvond. Hier kunnen innovatieve organisaties, veelal uit Nederland, aan telers wereldwijd laten zien hoe zij efficiënter kunnen werken of produceren met behulp van bijvoorbeeld sensoren en LED-verlichting.
Het interview met Hendrik-Jan
Wat is jouw rol precies bij Amsterdam RAI?
“Ik ben vorig jaar aangenomen als Online Product Manager voor onder andere GreenTech. Als pilot wil RAI rondom drie beurzen twee jaar lang een pilot doen om een community te bouwen. Samen met een team bedenk ik het concept, sluiten we het juiste technische platform aan voor de community en maken we mensen enthousiast om hieraan deel te nemen. We zijn nu net een jaar onderweg, dus ik sta nog echt met m’n poten in de modder.”
Hoe is het idee om een community te bouwen rondom GreenTech ontstaan?
“Onze beurzen zijn succesvol, maar we willen meer betekenen. We vullen al een soort paraplu-rol, maar door een online platform in te zetten, kunnen we nog beter mensen samenbrengen en inspireren. Er zit veel groeipotentieel in GreenTech. Bedrijven willen niet alleen tijdens de beurs hun innovaties tonen en kennis delen, maar het hele jaar door. Wij geloven dat een community voor de lange termijn erg waardevol kan zijn. Niet alleen voor de bedrijven en de telers, maar ook voor ons als facilitator. Zo kunnen wij, als het platform eenmaal goed loopt, branded content mogelijkheden en mediapakketten gaan aanbieden.”
Hoe zetten jullie content in en wat heeft het je opgeleverd?
“Wij zetten voornamelijk blogs in op onze website. We vinden het hierbij belangrijk dat een bedrijf geen droge opsomming geeft van bijvoorbeeld productspecificaties, maar we gaan op zoek naar het verhaal erachter. Zo delen we cases waarin we laten zien wat voor uitdaging een teler had, wat de oplossing was en wat voor resultaten dat heeft opgeleverd. Naast zo’n gesloten case zoals we dat noemen, delen we ook open cases. Telers kunnen hier een oproep doen over hun uitdaging en de bedrijven kunnen onder het artikel reageren en hun innovatieve producten toelichten. Zo wordt het heel relevant om content te delen. Daarnaast kunnen mediapartners hun eigen nieuws delen op onze website die aansluiten bij tuinbouwtechnologie.
De artikelen delen we vervolgens op Facebook, LinkedIn en Twitter. Daar zien we dat er meer reacties en discussies ontstaan vergeleken met de website. Ook hebben we een Youtube-kanaal. Tijdens de beurs interviewen we aanwezigen en dat verschijnt op Youtube. We zien overigens dat bedrijven trots zijn om hun innovaties te delen. Als wij een artikel over hun delen op social media, dan wordt dat wereldwijd gedeeld.”
“Besef je dat je eerst moet investeren in je community voor je er iets voor terugkrijgt”
Welke tips heb je voor eventmanagers die ook een succesvolle community willen opbouwen?
“Voor je besluit een community te bouwen is het belangrijk om eerst uit te zoeken of er al bestaande communities zijn. Als een bepaalde doelgroep rondom een topic al op een bepaalde plek bij elkaar komen, heeft het weinig toegevoegde waarde om zelf nog iets vergelijkbaars op te zetten. Het is dan slimmer om te onderzoeken hoe je op de bestaande community kunt aanhaken. Het kost namelijk veel tijd en effort om een community op te zetten, dus je wilt natuurlijk vooraf zo goed mogelijk in kaart brengen of het wel kans van slagen heeft. Wij hebben het onderzoek in samenwerking met een bureau gedaan, maar je kunt het ook kleinschaliger aanpakken.
Daarnaast moet je je beseffen dat je eerst veel moet investeren en je niet direct er iets voor terug krijgt. Neem er zo’n 2 jaar de tijd voor, om te zorgen dat mensen je gaat leren kennen en onderdeel worden van de community.”
Welke stappen willen jullie komend jaar gaan zetten?
“We willen vooral het merk versterken en een grotere massa bereiken. Ook willen we de dialoog gaan monitoren, zodat we beter inzicht krijgen in wat de mensen willen en zo een vinger aan de pols houden. Misschien willen ze bijvoorbeeld wel liever kleinschaligere evenementen naast de grote beurs die we organiseren. Daarnaast zien we, zoals ik al eerder aangaf, veel potentie in deze community. We willen daarom gaan kijken naar het verdienmodel en de mediapakketten.”
Conclusie
Hendrik-Jan staat midden in het proces van het bouwen van een internationale community. Wat kun je van hem leren?
- Doe eerst onderzoek naar de bestaansrecht van een community voor je er heel veel tijd en energie in steekt,
- Schrijf verhalen over de mensen die producten hebben gebruikt en wat het ze heeft opgeleverd, in plaats van producten uit te leggen,
- Zorg dat je een lange adem hebt. Een community opbouwen kost tijd voor je er wat van gaat terugzien.
Als je dit een interessante blog vond en op de hoogte wilt blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En is er iemand die je wil aandragen voor een interview? Dan hoor ik het ook graag! Ik ben op zoek naar mensen die social media en content slim inzetten rondom hun evenement(en) of een community bouwen rondom events.