Marketingminimalisme

Ontdek een nieuwe benadering van marketing die efficiënter, gezonder, duurzamer is. 

Marketingminimalisme draait om het nemen van een pauze om goed naar de marketingstrategie te kijken en een sterk fundament neer te zetten.

Marketingminimalisme draait om het behalen van betere resultaten door bewuster (en soms minder) activiteiten in te zetten. In deze benadering focus je op activiteiten die aansluiten op de langetermijn-doelen.
Designer

Waarom marketingminimalisme omarmen?

In een wereld die voortdurend verandert en moeilijk bij te benen is, is het makkelijk om jezelf te verliezen in de productie van content, evenementen, campagnes en statistieken. 

De tools om content te maken worden steeds beter, maar de stress wordt er niet minder om en het levert vaak niet geen betere resultaten op. Dit kan echt anders!

De voordelen

Marketingminimalisme biedt voordelen voor zowel het bedrijf, als de medewerker en zelfs het milieu!

Minder geldverspilling

Doelgerichter en efficiënter werken, waardoor het marketingbudget effectiever wordt benut.

Betere resultaten

Verbeter de effectiviteit en haal meer uit de investeringen die je doet.

Verbeterde welzijn

Minder met hagel schieten en ad hoc acties oppakken voorkomt stress en burn-outs.

Duurzamer

Verspilling van middelen zoals drukwerk voorkomen, vermindert de footprint en impact op het milieu.

Een voorbeeld

Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe werkt het dan? Daar heb ik een mooi voorbeeld van. Dit was een paar jaar terug, lang voordat ik de term marketingminimalisme bedacht. Maar het is een perfect voorbeeld van hoe je met minder meer kan bereiken!

Doe mee en word marketingminimalist!

Ben je enthousiast geworden, doe dan mee! We werken nog aan uitgebreidere tips en stappen die je kunt zetten, maar eigenlijk is de basis simpel:

  • Evalueer je huidige aanpak. Loop je over? Focus op de meest effectieve marketingactiviteiten en schrap alles wat veel tijd kost en je niet dichter bij je marketingdoelen brengt.

  • Stel regelmatig de vraag: “Waarom doen we dit?”

     

     

  • Kies voor een “less is more” benadering door te focussen op enkele krachtige marketingkanalen.

  • Zeg nee tegen ondoordachte ad hoc ideeën die je tijd verspillen en afleiden van langetermijndoelen.

FAQ

Het is meer dan een trendy naam.  Marketingminimalisme verfijnt marketingstrategieën door te focussen op activiteiten die echt van toegevoegde waarde zijn. In plaats van kwantiteit, kiest het voor kwaliteit, met aandacht voor het welzijn van marketeers en duurzaamheid.

Integendeel, door te concentreren op wat echt belangrijk is, maak je juist ruimte vrij voor creativiteit en innovatie. Marketingminimalisme moedigt aan om buiten de gebaande paden te denken en onnodige activiteiten te elimineren die creativiteit juist kunnen verstikken. 

De effectiviteit van marketingminimalisme beoordeel je met gangbare KPI’s, verrijkt met indicatoren voor de welzijn en tevredenheid van marketingmedewerkers. Cruciaal is dat de KPI’s gebaseerd zijn op een solide strategische basis: scherpe, weloverwogen doelen en een diepgaande, niet op aannames gebaseerde doelgroepanalyse. 

Marketingminimalisme is breed inzetbaar. Het is echter extra van belang voor bedrijven en projecten die een scherpe en doelmatige marketingaanpak nodig hebben en de duurzaamheid en de welzijn van medewerkers belangrijk vindt. Dit geldt met name voor start-ups, interne projecten met specifieke marketingcampagnes, teams die werken met beperkte middelen, en organisaties die een hoog burn-outpercentage onder hun marketingpersoneel willen aanpakken.

Marketingminimalisme onderscheidt zich door zijn holistische benadering, die niet alleen kijkt naar de efficiëntie en effectiviteit van marketingactiviteiten, maar ook naar hoe deze activiteiten bijdragen aan het algemene welzijn van de werknemers en duurzaamheidsdoelstellingen. Het gaat om het vinden van een evenwicht dat zowel zakelijk succes bevordert als verantwoordelijkheid neemt voor sociale en ecologische impact.

Over mij en dit idee

De afgelopen jaren heb ik veel organisaties geholpen met marketing. Grote en kleine organisaties, commerciële en non-profit, met grote en kleine teams. 

Het kwam vaak op hetzelfde neer: hard rennen en vliegen en werken onder hoge druk, terwijl als ik naar het goedgekeurde marketingplan keek, er helemaal geen reden voor stress was. 

Ik weet dus goed hoe het er aan toe gaat als marketeer in organisaties.

 

De term marketingminimalisme is geboren toen ik terugblikte op alle strategiesessies die ik gaf aan ondernemers en marketingmanagers. Ze kwamen bij me terecht voor marketingadvies en gingen naar huis met een versimpelde strategie. 

We keken samen naar de doelstellingen, de meest effectieve inspanningen en waar ze zelf enthousiast van werden.

Hierdoor kregen ze weer overzicht en motivatie om ermee aan de slag te gaan. 

Ik kan maar zoveel strategiesessies geven, daarom bedacht ik dit concept om meer mensen te bereiken en te helpen.